Translate

09 lutego 2018

"Piękno jest doskonałością z defektami" ***

✿ 
OBRAZY:

wszystkie mają ten sam tytuł:

La Belle Dame Sans Merci 
(Piękna Dama bez litości),

autorami obrazów, w kolejności ich umieszczenia w poście są:

 Franck Cadogan Cowper 1926
Henry Meynell Rheam 1901
Sir Frank Dicksee
 Rafał Olbiński
W.J.Neatby 
Walter T. Crane, 1865
Marc Fishman
 John William Waterhouse

 

CYTATY:
 
A więc piękno – to właśnie najistotniejszy realizm!

Tadeusz Miciński

 
Piękno jest jednocześnie kształtem czegoś i czegoś zasłoną, drogą i zbłądzeniem z tej drogi.

Henryk Enzelberg

✿ 

 Piękno rzeczy istnieje jedynie w umyśle tego, kto rzeczy te ogląda. 

David Hume

 ✿ 
 Ludzie usilnie starali się ją przekonać, że uroda to tylko zewnętrzna forma, liczy się wnętrze — tak jakby jakiś mężczyzna zakochał się kiedyś w parze nerek.

Terry Pratchett



 
WIERSZ:

 La belle Dame sans merci

Samotny, blady  - czemu błądzisz,
Cóż cię tak, nędzny człecze, smuci?
Zżółkło sitowie nad jeziorem
I żaden ptak ne nuci.

Ach, człecze nędzny, cóż cię smuci,
Żeś tak przybity i stroskany?
Wiewiórka ma już spichlerz pełen,
Na polach plon zebrany.

Widzę: na czole twoim lilia
Rosą trwóg chorych udręczona,
Na licu twym więdnąca róża -
I ona zaraz skona.

Spotkałem Damę-cud na błoniu
Cud-baśni dziecię, piękna cała!
Ach, włosy długie, stopy lekkie,
A oczy dzikie  miała.

Wziąłem ją z sobą na rumaka,
W dzień jasny świat mi zniknął w złudach,
Śpiewała, na bok przechylona,
Pieśń o baśniowych cudach.

Wianek jej splotłem wokół głowy,
Pas wonny, bransolety wiotkie.
Patrzała na mnie - wzrok jak miłość.
Żal spłynął w słowa słodkie.

Słodkie korzonki mi znalazła,
Miód leśny, rosy mannę w niebie,
I rzekła śmiało mową dziwną:
Naprawdę kocham ciebie.

Zabrała mnie do elfów groty.
Wzdycha i wzrokiem za mną toczy.
Do snu zamknąłem pocałunkiem
Jej smutne, dzikie oczy.

Śniliśmy razem na mchach miękkich.
Ach, biada! sen mój był jak burza.
Ostatni sen to, który śniłem
Na chłodnym stoku wzgórza.

Widziałem książąt i rycerzy
Bladych jak śmierć - ta bladość boli.
Wołali: La belle Dame sans merci
Ma oto cię w niewoli.

Zgłodniałe wargi ich widziałem
Rozwarte strasznie w mroku.
Ze snu zbudziłem się, wciąż leżąc
Na chłodnym wzgórza stoku.

Oto dlaczego błądzę tutaj
samotny, blady - bladość smuci,
Zżółkło sitowie nad jeziorem
I żaden ptak nie nuci.




         John Keats
przełożył z angielskiego Jerzy Pietrkiewicz
 


✿ 
PIOSENKI:

Michał Bajor, Femme fatale 
Garou, Daniel Lavoie, Patrick Fiori, Belle 
Janusz Radek, Piękna 
Piotr Machalica, Laleczka 
Organek, Głupi ja
Zbigniew Zamachowski, Piosenka o jednej Zielińskiej 
James Blunt, You're Beautiful

 ✿ 

FILMY:

Piękność dnia (Belle de Jour), 1967, film
Luisa Buñuela z piękną Catherine Deneuve w roli tytułowej.

Moja kuzynka Rachela (2017), film wg nieco trącącej myszką prozy Daphne Du Maurier, z piękną Rachel Weisz w roli tytułowej, polecam.

✿ 
A piękno bywa bezwzględne, choć... jest bardzo względne, jak wszystko w życiu...
Co sądzicie o pięknie?
Ulubione wiersze, cytaty, książki, piosenki - jak zawsze u mnie - bardzo mile widziane.
Dodam, że "Świteziankę" wieszcza znam na pamięć...


Serdeczności posyłam i życzę udanego weekendu, bo osobiście miałam dość ciężki tydzień, więc obcowanie ze sztuką, relaks przy świecach i książce, jak zawsze wskazany... 

 ✿ 

BONUSIK (ten wiersz już jest na tym blogu, ale mam do niego słabość):

***

Patrzę na tę kobietę i mam dosyć
Ledwo ją zobaczyłem i mam dosyć
Przebiegam cały scenariusz od początku do końca
I widzę że także w tym przypadku nie da się uniknąć klęski
Myślenie całkiem zaplątane
Niestety piękna
Niestety piękna

Michał Zabłocki

✿ 
 ✿ 

PRZYSŁOWIE CHIŃSKIE OD ANNY:

"Róża jest piękniejsza niż kapusta, lecz zupa z róży jest gorsza niż kapuśniak".

 
 

***cytat w tytule posta, Gilbert Adair

 

16 komentarzy:

  1. Film---Piękna i Bestia (2017) ,Piękna (2008)

    Cytat---
    ---Jonathan Carroll ---"Wiesz, jak można się przekonać, czy kobieta jest naprawdę piękna?
    Przyjrzyj się jej rano, zaraz po przebudzeniu.
    Bez makijażu, bez wymyślnej fryzury, jak ją Pan Bóg stworzył.
    Jeżeli jest naprawdę piękna, to i wtedy będzie. "
    *
    ---Nina Andrycz---"Kiedy kobieta się starzeje? kiedy nie jest kochana."

    Piosenka---
    ---Gosia Andrzejewicz - Piękno-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co ma, Jerzy, starzenie się do piękna?
      Można mieć sto lat i być piękną.
      Vanessa Redgrave - im starsza tym piękniejsza.

      I nie mów mi, że słuchasz umpa umpa w stylu tej całej Gosi,
      rozumiem, że chciałeś być miły i dodać mi piosenkę.

      A co do makijażu, to on ma jedynie podkreślać, uwydatniać urodę kobiety,
      a nie ją organizować w całości.

      Usuń
  2. Bo piękno zawsze takie jest, niesamowite.To cały jego urok i magnetyzm.Wspaniały wpis.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękno jest nam potrzebne do życia, w życiu
      jak tlen. Tak myślę.

      Dziękuję i dobrego, Eljocie!

      Usuń
  3. Jak to mawiają - nie to piękne, co piękne, tylko to, co się komu podoba. Gusta są różne i co dla jednego piękne, dla innego niekoniecznie.
    A z piosenek chciałabym przypomnieć - "Moja miła, moja cicha, moja śliczna" Jerzego Połomskiego. Ma piękny tekst.
    Pozdrowionka i miłego weekendowego wypoczynku! :-)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna piosenka, choć za wykonawcą nie przepadam, ale ją dodam,
      może znajdę inną wersję?

      Gusta, fakt, nie podlegają dyskusji.

      Usuń
  4. Podobno nie ma brzydkich kobiet, tylko czasami wina brak...
    Niefajnie, gdy piękno zewnętrzne nie idzie w parze z pięknym wnętrzem czyli jak mawia mój mąż - dama, póki się nie odezwie :-)
    Film - Piękny umysł
    Piosenka - Lady in red (Chris de Burgh)
    Pięknych snów i kolorowych marzeń lub na odwrót :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój znajomy fotograf mawiał, że nie ma brzydkich kobiet
      tylko źle oświetlone.
      Wewnętrzny blask to podstawa piękna.

      I przypomniał mi się wiersz Puszkina:

      К ***

      Я помню чудное мгновенье:
      Передо мной явилась ты,
      Как мимолетное виденье,
      Как гений чистой красоты.

      В томленьях грусти безнадежной
      В тревогах шумной суеты,
      Звучал мне долго голос нежный
      И снились милые черты.

      Шли годы. Бурь порыв мятежный
      Рассеял прежние мечты,
      И я забыл твой голос нежный,
      Твои небесные черты.

      В глуши, во мраке заточенья
      Тянулись тихо дни мои
      Без божества, без вдохновенья,
      Без слез, без жизни, без любви.

      Душе настало пробужденье:
      И вот опять явилась ты,
      Как мимолетное виденье,
      Как гений чистой красоты.

      И сердце бьется в упоенье,
      И для него воскресли вновь
      И божество, и вдохновенье,
      И жизнь, и слезы, и любовь.

      Александр Сергеевич Пушкин, 1827

      <3

      Jestem teraz na etapie ponownego uczenia się języka
      naszych wschodnich sąsiadów, bo moje dziecko Jowita
      poszło na drugi kierunek.

      A "Lady in red" i "Piękny umysl" - uwielbiam!

      Usuń
  5. Też myślałam o "Świteziance", bo też ją znam na pamięć, a oprócz tej ballady nauczyłam się w bardzo młodym wieku wszystkich ballad Mickiewicza z jego dzieł wydanych w 1955 roku, które bardzo sfatygowane mam do tej pory.
    Piękno to rzecz względna, jak mówi dowcipne powiedzenie: "Jeden lubi córkę, drugi teściową".
    A oto bardzo mądre przysłowie chińskie:
    "Róża jest piękniejsza niż kapusta, lecz zupa z róży jest gorsza niż kapuśniak".
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam takie strasznie stare wydanie wierszy mojego ukochanego Norwida z 1952, od babci.

      Przysłowie świetne, podam w poście, bo warto!!!

      Dziękuję i pozdrawiam!

      Usuń
  6. A piękno bywa bezwzględne, choć... jest bardzo względne - trafiłaś w sedno, lepszego podsumowania nie znajduję!

    OdpowiedzUsuń
  7. Moje skojarzenie, bardzo silne, to "Lilije" Mickiewicza. To tak nie a propos piękna, tylko tych obrazów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kocham ten utwór, uwielbiam!
      Znam na pamięć i w ogóle...
      Ale na "lelijki" mam takie uczulenie,
      że z daleka je wyczuwam i od razu mdleję. :)))

      Usuń
    2. A ja kocham te różowe, mocno pachnące - to moje ulubione kwiaty.

      Usuń
    3. Moje ulubione to fiołki, frezje, konwalie, groszek...

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)