Translate

06 lutego 2018

"Samotności, jakaś ty przeludniona"! ***

OBRAZY:

Ajit Viveki, Samotna kobieta, 2013

Jean Jacques Henner, Samotność


Frederic Leighton, Samotność


CYTATY:

By żyć samotnie, trzeba być zwierzęciem lub Bogiem – powiada Arystoteles, brakuje trzeciego przypadku: trzeba być jednym i drugim na raz – filozofem… 

Fryderyk Nietzsche

✿ 
 Lepiej być nieszczęśliwą samotnie, niż nieszczęśliwą z kimś innym.

Marilyn Monroe

 
WIERSZE:


Samotność


Wiatr wie, jak trzeba nacichać...
Za oknem mrok się kołysze.
Nie widać świata, nie słychać,
Lecz ja coś widzę i słyszę...

Ktoś z płaczem ku mnie z dna losu
Bezradną wyciąga rękę!
Nie znam obcego mi głosu,
Ale znam dobrze tę mękę!

Zaklina, błaga i woła,
Więc w mrok wybiegam na drogę
I nic nie widząc dokoła,
Zrozumieć siebie nie mogę!

W brzozie mgła sępi się wiotka.
Sen pusty - wracam do domu...
Nie, nikt się z nikim nie spotka!
Nikt nie pomoże nikomu!


Bolesław Leśmian



Samotność

Samotność,
ogromna perła samotności,
w niej się ukryłam.
Przestrzeń,
która się rozprzestrzenia,
w niej ogromnieję.
Cisza, źródło głosów.
Nieruchomość, matka ruchu.

Jestem sama.
Jestem sama, a więc jestem niczym.
Co za szczęście.
Jestem niczym, a więc mogę być wszystkim.
Egzystencja bez esencji,
esencja bez egzystencji, wolność.

Jestem czysta jak to, czego nie ma,
bezpieczna jak platońska idea,
bogata jak możliwość.
Śmiejąc się wyciągam ręce
do tysiąca moich wspaniałych przyszłości.
Mogę stać się pianą na morzu
i osiągnąć jej szczęście krótkotrwania.
Albo meduzą i mieć na własność
całą śliczność meduzy.
Albo ptakiem z jego szczęściem lotu,
albo kamieniem z jego szczęściem wieczności,
albo drogą mleczną.

Jestem sama, jestem silna.
Samotność chroni mnie.
Jestem sama, a więc mnie nie ma,
nie ma mnie, a więc istnieję
doskonale jak doskonałość,
rozmaicie jak rozmaitość.

Potem przyjdą ludzie. Dadzą mi
skórę, kolor oczu, płeć i nazwisko.
Dadzą przeszłość i przyszłość
gatunku homo sapiens.

Anna Świrszczyńska

✿ 
PIOSENKI:

Myslovitz, Długość dźwięku samotności

Michał Bajor, Oddaj mi samotność 

Kult, Jeśli zechcesz odejść, odejdź 

Caro Emerald, Paris 

Rammstein, Ohne Dich 

Dawid Podsiadło, Nieznajomy

Krystyna Tkacz śpiewa wiersz Rainera Marii Rilkego, Samotność jest jak deszcz

Agnieszka Chrzanowska, Bez udziału gwiazd

Jacek Bończyk śpiewa piosenkę Stanisława Staszewskiego, Samotni ludzie
✿ 

 FILMY:

Samotność we dwoje w reżyserii Stanisława Różewicza, Polska 1968 (współautorem scenariusza był brat reżysera, Tadeusz Różewicz).



Samotny mężczyzna, film z 2009 roku z doskonałym Colinem Firthem w roli głównej, zrealizowany został na podstawie powieści Christophera Isherwooda , którą czytałam, ale wybrałam film, bo bardzo podobała mi się w nim także Julianne Moore.


A Single Man


✿ 

 POWIEŚCI:

Gabriel Garcia Marquez, Sto lat samotności, wspaniała, jedna z moich najukochańszych powieści w ogóle!
 
Mój ukochany cytat z tej książki:

"Sekretem dobrej starości jest nie co innego, tylko szczery pakt z samotnością".



Janusz L. Wiśniewski, S@motność w Sieci - debiutancka, sfilmowana, powieść znanego dzisiaj pisarza i, moim zdaniem, najlepsza. 
 
Mój ulubiony cytat z tej powieści:

"Nagle tak cicho zrobiło się w moim świecie bez Ciebie"...



Bohumil Hrabal, Zbyt głośna samotność - jedna z moich zdecydowanie ulubionych powieści.
 
Moje ukochane cytaty z tego dzieła:
 
"Niebiosa nie są humanitarne, lecz jest chyba coś więcej niż te niebiosa, współczucie i miłość, o której już zapomniałem i której już nie pamiętam".

"Bo ja gdy czytam, to właściwie nie czytam, biorę piękne zdanie do buzi i ssę je jak cukierek, jakbym sączył kieliszeczek likieru, tak długo, aż w końcu ta myśl rozpływa się we mnie jak alkohol, tak długo we mnie wsiąka, aż w końcu nie tylko jest w moim mózgu i sercu, lecz pulsuje w mych żyłach aż po krańce naczyniek włoskowatych". 
 

Czarownica z Bagien przypomniała mi niesamowitą powieść francuskiego pisarza, Yanna Quefféleca, Barbarzyńskie zaślubiny - powieść tak wstrząsającą, że jeszcze, po 26 latach, nie jestem w stanie do niej wrócić, tak dogłębną samotność opisuje...


Cytat z powieści:

"Zwinął się w kłębek na podłodze i zamknął oczy. Wszyscy się kochają (...), tylko on jeden nie jest kochany, tylko on jeden zawsze sam".


***cytat w tytule posta, Stanisław Jerzy Lec

 
BONUS:

dr Zofia Dołęga, Psychologiczne oblicze samotności
✿ 

  A Wy? Jakie lubicie dzieła poruszające ten wątek? Wiem, wiem: samotność, jak miłość, życie i śmierć to temat niewyczerpany, ale zawsze warto sobie przypomnieć te rzeczy, które zrobiły na nas wrażenie, które nas poruszyły lub zdenerwowały...
 ✿ 
Serdeczności i pozdrowienia!

30 komentarzy:

  1. "Samotność" Christophera Isherwooda. Później chyba wydana pod tytułem "Samotny mężczyzna" ze zdjęciem Colina Firtha na okładce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, mam książkę i film, dziękuję, Cylko i pozdrawiam!

      Usuń

    2. Na samotność bowiem skazują człowieka nie wrogowie, lecz przyjaciele.

      Milan Kundera, "Żart"

      Usuń
    3. A wiesz, tak myślę sobie, że filmem o samotności z happy endem jest "Maurycy" Ivory'ego na podstawie prozy Forstera. Dla mnie genialny w tym filmie jest Rupert Graves. GENIALNY :-)

      Usuń
    4. Cudny.
      Znam,kiedyś mi podałaś link!
      W ogóle uwielbiam Ivory'ego!

      Usuń
  2. Alan Sillitoe - "Samotność długodystansowca" - to była pierwsza książka o samotności, jaką przeczytałam jeszcze w czasach szkoły średniej. Zrobiła na mnie wielkie wrażenie. Jest też wiele książek i filmów, piosenek o samotności, które nie mają jej w tytule. Choćby "Takie tango". Zresztą długo by wymieniać. To jest temat bardzo na czasie w naszym zagonionym świecie. Polecam książkę Sławomira Shuty - "Zwał". Tak naprawdę jest ona o wyścigu szczurów w korporacji, ale jednostka jest do bólu samotna i szuka ukojenia w różnych dziwnych zachowaniach (alkohol, seks itp.)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I takie właśnie książki lubię, nie musi być dosadny tytuł.
      Dla mnie filmem o dojmującej samotności jest...
      "Ostatnie tango w Paryżu"...

      Usuń
    2. A jeszcze przypomniała mi się książka "Barbarzyńskie zaślubiny" - Yann Queffélec. Jest o dziecku poczętym z gwałtu i zaraz po urodzeniu odrzuconym przez młodziutką matkę, o jego samotności, niespełnionych pragnieniach, miłości a zarazem nienawiści do matki i nienawiści do wszystkiego, co go spotkało. Przejmująca i okrutna to książka, ale warta przeczytania. Trzeba się jednak nastawić, że nie będzie łatwo.

      Usuń
    3. Nie wierzę, Czarownico, po prostu: NIE WIERZĘ!!!

      KIK = Klub Interesującej Książki, rok 1991, mam 21 lat, studiuję animację teatralną,
      kupuję tę powieść, bo już po prostu nie mam co czytać, bo jest niedroga, bo KIK...
      I czytam w jedną noc.
      Ludovic i jego tragiczne losy, mało która powieść aż tak wstrząsa...
      Do dziś stoi na półce, choć nie jestem w stanie do niej wrócić...

      A "Samotność długodystansowca" też czytałam, oglądałam film...

      Spieszyłam się do pracy, dlatego tak lakonicznie Ci odpowiedziałam...

      Usuń
    4. Mam w biblioteczce to samo wydanie tej książki. I też nie mogę do niej wrócić, jeszcze we mnie siedzi.

      Usuń
  3. Nic oprócz wymienionych nie przychodzi mi do głowy. Samotność często gości na łamach prozy i poezji, często jest to samotność w związku lub w chorobie. Często pojawia się stwierdzenie, że człowiek najbardziej samotny czuje się w tłumie...a niektórzy wybierają samotność świadomie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, co piszesz, Jotko.
      Często się mówi o samotności w tłumie,
      samotności we dwoje (ta dla mnie jest nie do przyjęcia).

      Osobiście często odczuwam samotność wśród ludzi,
      ale to uważam za naturalny stan.

      Natomiast samotność w związku = jego definitywny koniec.

      Dobrego!

      Usuń
  4. Samotność - cóż po ludziach, czy-m śpiewak dla ludzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mijam
      mijasz
      mija
      a zawsze tak samotnie

      (wiadomo kto)

      Usuń
  5. A z innej beczki - z powieściami trafiłaś jak kulą w płot :) Nie dość, że nie mogłam się przedrzeć przez "Samotność w sieci", to "Sto lat samotności" zamuliło mnie jeszcze szybciej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno porównywać te dwie powieści,
      bo Marqueza uważam za arcydzieło,
      a tę drugą za zwykłe czytadło do poduchy.

      Ale może "Całe życie" Seethalera by Ci się spodobało?
      Może czytałaś?

      Usuń
    2. Najgorsza rzecz, jaką może zrobić kobieta, to być z kimś tylko dlatego, żeby nie być sama.

      Agnieszka Holland

      Usuń
    3. Arcydzieło czy nie - jak mi coś staje w poprzek mózgu, to rzucam w cholerę. Życie jest za krótkie i za dużo jest na świecie fajnych książek, żeby na siłę pchać w siebie coś, co za cholerę nie wchodzi. Tej ostatniej pozycji nie znam - zapisuję i poszukam.

      Usuń
  6. W sercu pustyni czy wśród tłumu, co za różnica? Człowiek w swej istocie jest wszędzie samotny...
    - Agata Christie-

    W świecie, gdzie życie tak naturalnie łączy się z życiem, gdzie kwiat nawet w powiewie wiatru łączy się z innymi kwiatami, gdzie łabędź zna wszystkie łabędzie, tylko ludzie budują sobie samotność.
    - Antoine de Saint-Exupéry-

    Samotność jest wypychająca.
    - Witold Gombrowicz-

    Chyba właśnie po tym można poznać naprawdę samotnych ludzi... Zawsze wiedzą, co robić w deszczowe dni. Zawsze można do nich zadzwonić. Zawsze są w domu. Pieprzone zawsze...
    - Stephen King-

    Samotność - cóż po ludziach.
    - Adam Mickiewicz-

    Opcja: zaprzyjaźnij się z samym sobą jest idealna, a właściwie jedyna, żeby nie czuć się megasamotnym w życiu.
    - Katarzyna Nosowska-

    Umrzeć, tego nie robi się kotu.
    Bo co ma począć kot
    w pustym mieszkaniu ...
    -Wisława Szymborska –

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej rozmawia się samemu ze sobą. Przynajmniej nie dochodzi do nieporozumień.

      Olga Tokarczuk, "Prowadź swój pług przez kości umarłych"

      Usuń
  7. Wspaniała całość.Jestem pełen uznania i niezmiernie wzruszony.To zapewne każdego "chwyta".Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samotność zaczyna się z chwilą, gdy człowiek nie ma osoby, której mógłby wyświadczyć dobro z potrzeby serca.

      Zbigniew Niedźwiecki (Ravicz)

      Pozdrawiam i dziękuję za wizytę, Eljocie! :)

      Usuń
  8. Tyle książek przeczytałam, tyle filmów obejrzałam, że muszę porządnie się zastanowić nad tytułami.
    Lubie samotność, bo jest mi z nią dobrze. Nikt mi nie przeszkadza. Tak samo lubię ciszę.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo, Aniu.
      Po prostu lubię swoje towarzystwo
      i ciszę...

      Wolny bowiem jest człowiek tylko wtedy, gdy jest samotny.

      Arthur Schopenhauer

      Usuń
  9. "Samotnego mężczyznę" obejrzałam całkiem niedawno. Świetny film z genialnym Colinem. Powieści akurat nie czytałam.
    A mój ulubiony cytat o samotności to słowa Stachury: "Nie zna smaku prawdziwego życia ten, kto przez tunel samotności się nie przeczołgał".
    Motyw samotności w literaturze pojawia się bardzo często. Pamiętam, że nawet prezentację maturalną na ten temat przygotowywałam. Ale nic w tym dziwnego, bowiem i w życiu tej samotności jest tak wiele. A chyba najgorszym rodzajem samotności jest ta w tłumie, dzisiaj tak bardzo się to uwidacznia.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochać i nie móc być razem to jak jechać w różnych autach na sąsiednich pasach ruchu - jedziemy obok siebie, patrzymy w szyby swoich aut, uśmiechamy się do siebie, ale przesiąść się nie możemy.

      Kazimierz Matan


      ---

      Jak wspomniałam już wyżej,
      dla mnie najgorsza jest samotność w związku.

      Serdeczności!

      Usuń
  10. Sami tworzymy swoje magiczne miejsca, odwiedzając w nich siebie.

    Lidia Jasińska

    OdpowiedzUsuń
  11. Super temat.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj Joasiu.
    Z natury jestem towarzyski, ale lubię sobie pobyć w samotności i ciszy, aby nabrać dystansu i naładować akumulatory.
    Kiedyś była taka piosenka "Samotny człowiek drogą szedł". Ty jej nie pamiętasz, bo jesteś zbyt młoda.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zaś jestem introwertykiem
      i tak naprawdę dobrze czuję się jedynie
      w towarzystwie dzieci i bardzo bliskich mi ludzi.
      Jestem nieśmiała, co potrafię doskonale ukryć.

      Ale akumulatory najszybciej ładuję w ciszy i samotności.

      Dobrego, Michale!

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)

ŚWIEŻYNKI