Translate

21 marca 2021

Cytaty o poezji

*
Poezja jest obecnie wyższą algebrą metafor. Jedynie metafora daje nam możliwość ucieczki, pozwalając rafom urojenia wynurzać się z morza rzeczywistości.

José Ortega y Gasset
 *
Wiersze - przygody waszych myśli.
 
Adam Gwara
*
 Jeden z moich profesorów powiedział mi kiedyś: - cokolwiek napiszesz - jedni powiedzą, że to, co napisałeś, jest dobre, inni, że takie sobie, jeszcze inni, że do niczego - i wszystkie oceny będą słuszne.
 
Jan Twardowski
*
Dlaczego nie smakuje mi czysta poezja? Dlaczego? Czyż nie dla tych samych przyczyn, dla których nie smakuje mi cukier w stanie czystym? Cukier nadaje się do osładzania kawy ale nie do tego aby go jeść łyżką z talerza, jak kaszkę. W poezji czystej, wierszowanej, nadmiar męczy; nadmiar poezji, nadmiar poetycznych słów, nadmiar metafor, nadmiar sublimacji, nadmiar, wreszcie, kondensacji i oczyszczenia ze wszelkiego elementu antypoetyckiego, co upodabnia wiersze do chemicznego produktu.

Witold Gombrowicz

Czasami ulgę przynosi napisanie wiersza.
 
Wolf Köhler
 *
Wiersz oferuje zawsze więcej niż to, co się da o nim pomyśleć i napisać w danej chwili. To nienazywalne „więcej” jest tajemnicą poetyckiego przekazu.

Zbigniew Chojnowski
*
 Z chwilą kiedy poezja wyzwoliła się powoli z utartych form rytmicznych i
przestała być szeregiem wypracowań na zadane tematy, jak również
bebechowo-wstrząsowym krzykiem, czy nawet rykiem na temat różnych
uczuć życiowych, otworzył się niezmiernie szeroki horyzont czystej formy.
 
Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
*
I nie rzucam za siebie przekleństw tylko rzucam przed siebie wiersz.

Władysław Broniewski
*

Poezja jest dla mnie tylko sposobem dojrzewania. Dlatego nie wstydzę się nawet słabszych wierszy. Są etapami, dochodzeniem, samookreśleniem.

 Anna Kamieńska

*

 Bo wiersze wolno pisać rzadko i niechętnie,
pod nieznośnym przymusem i tylko z nadzieją,
że dobre, nie złe duchy, mają w nas instrument. 

Czesław Miłosz

*

Nie od dziś wiadomo, że z poezji zyski żadne i zawsze trzeba dokładać.

Radek Rak

I niech wiersz, co ze strun się toczy,
Będzie, przybrawszy rytm i dźwięki,
Tak jasny jak spojrzenie w oczy
I prosty jak podanie ręki. 

Leopold Staff

*

Poezja to jest przecież to, co tak nierówno drukują zawsze u spodu w gazetach, a niekiedy wycinają potem nożyczkami.

Hans Christian Andersen
 
*

Każdy zdrowy człowiek może przeżyć bez jedzenia dwa dni, ale nie bez poezji.

 Charles Baudelaire

*

Jeśli czytam książkę, która sprawia, że całe moje ciało staje się tak zimne, iż nie zdoła go ogrzać żaden ogień, wiem, że to jest poezja. Jeśli fizycznie czuję, jakby oderwano mi czubek głowy, wiem, że to jest poezja.

 Emily Dickinson

 Poezja zawiera w sobie najwięcej prawdy.

Hanna Banaszak

*

Poezja to echo proszące cień do tańca.

 Carl Sandburg

W wierszach tylko i w kwiatach ten świat staje się inny, piękniejszy, mądrzejszy, lepszy.

Piotr Skrzynecki

*

Poezja nie służy wyładowaniu emocji, lecz ucieczce od emocji; nie służy wyrażeniu osobowości, lecz ucieczce od osobowości. Ale oczywiście tylko ci, którzy mają osobowość i emocje, wiedzą, co to znaczy chcieć od tego uciec.

 

---

 Dla poety pokora jest cnotą podstawową. Znaczy to, że nie wolno ulegać pragnieniu poklasku ani pragnieniu prześcignięcia kogoś innego, nie wolno również sugerować się oczekiwaniami czytelników ani pisać coś tylko dlatego, że już najwyższy czas, aby coś napisać, lecz cierpliwie, nie porównując się z innymi poetami, czekać na impuls, któremu nie będzie można się oprzeć.

 T. S. Eliot

*

Poezja, nawet pozornie najbardziej fantastyczna, zawsze jest buntem przeciwko sztuczności, buntem, w pewnym sensie, wobec rzeczywistości.

 James Joyce

*
Ten, kto pisze wiersz, czyni to przede wszystkim dlatego, że kolosalnie przyspiesza wtedy własną świadomość, myślenie, percepcję świata. 

Josif Brodski

*

Mam wrażenie, że poezja jest tyrańską dyscypliną. Musisz gnać tak szybko i tak daleko na tak małej przestrzeni, i musisz puścić z ogniem wszystko, co ma drugorzędne znaczenie.

 Sylvia Plath

*
Poezja jest tym co czyni cię sobą.

Mira Kuś

*

Poezja jest chorobą niektórych ludzi, podobnie jak perła jest cierpieniem ostrygi.

 Heinrich Heine

 *

Zadaniem poety jest nazwać nienazwane, wskazać oszustwo, zająć stanowisko, wytoczyć argument, ukształtować świat i zatrzymać go w stanie uśpienia.

 Salman Rushdie

*

Jedyną rzeczą, która może uratować świat jest odzyskanie świadomości o świecie. To właśnie czyni poezja.

 Allen Ginsberg

*

Poezja to cień rzucany przez latarnie naszej wyobraźni.

 Lawrence Ferlinghetti

*

Poezja powinna być nieufnością. Krytycyzmem. Demaskatorstwem. Powinna być tym wszystkim aż do chwili, gdy z tej Ziemi zniknie ostatnie kłamstwo, ostatnia demagogia i ostatni akt przemocy.

 Stanisław Barańczak

*

Na tym polega rola poezji: mówić o tym, o czym inni milczą.

 Andrzej Sapkowski

*

Poezja jest wtedy, gdy emocje znajdują swoje myśli, a myśli znajdują swoje słowa.

 Robert Frost

 *

Poezja objawia tajemnice irracjonalnego postrzegania z pomocą racjonalnych słów.

 Vladimir Nabokov

*

Poezja – to są krótkie spięcia sensu między słowami, raptowna regeneracja pierwotnych mitów.

  Bruno Schulz

 *

Różnice miedzy generacjami sprowadzają się do tego, że jakiś czas piszą: "ranek pachniał różami". Przychodzą nowi: oho, wywrócić! Jakiś czas pisze się "ranek pachniał szczynami". Ale chwyt jest ten sam.
 
Stanisław Lem

*

Poezja jest tym, co się dzieje, gdy nic innego nie może.

 Charles Bukowski

 *

Poezja jest sierotą ciszy. Słowa nigdy nie dorównają doświadczeniu, jakie opisują.

 Charles Simic

 *

Poezja jest rytmicznym tworzeniem piękna za pomocą słów.

 Edgar Allan Poe

 *

Tylko co to takiego poezja? Niejedna chwiejna odpowiedź na to pytanie już padła. A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego jak zbawiennej poręczy.

 Wisława Szymborska

*

Tylko poezja potrafi wyrazić niezdolność człowieka do uchwycenia sensu naszego przejścia przez tę ziemię. 

Bernard Minier

 *

Atrament ścieka mi z kącików ust. Nie ma szczęśliwszych ode mnie. Objadłem się właśnie poezji.
 
Mark Strand
 
*
Czytamy poezję, bo należymy do gatunku ludzkiego. A gatunek ludzki przepełniony jest namiętnościami. Oczywiście, medyczne prawa, bankowość, to dziedziny niezbędne, by utrzymać nas przy życiu. Ale poezja, romans, miłość, piękno? To wartości, dla których żyjemy?

Nancy H. Kleinbaum
 
*
Ale jeszcze pęta się we mnie złudzenie, że właśnie poezja jest próbą narzucenia odrobiny ładu i stwarza możliwość komunikowania się z ludźmi za pomocą zapisanego wzruszenia. 
 
Zbigniew Herbert
*
Nawet najgorszy wiersz może być dobrym wierszem dla kogoś, kiedyś, gdzieś.
 
Tadeusz Różewicz
*
 Czasem się dziwię straszliwym wysiłkom niektórych poetów, by pisać o miłości tak, żeby ktoś przypadkiem nie doszedł do wniosku, że to jest o miłości. Cudzysłów, ironia, zgryw, uchył, całe te dąsy, które dotyczą czegoś tak prościutkiego w gruncie rzeczy. To strasznie nudne. 
 
Piotr Śliwiński
*

Ile w Polsce ludzi publikuje swoje wiersze? Nie mamy pojęcia, jest ich jak piasku na plaży. Większość z nich zostanie rozwiana. I bardzo dobrze.

Leszek Żuliński 
*
 Nigdy nie pytaj tych co sami piszą, czy dobrze piszesz. Bo oni naprawdę widzą tylko swoja drogę.

Ernest Bryll 
*
Mamy rożne wrażliwości na bodźce, na słowa, różną wyobraźnię - to nic dziwnego, że jednych coś porusza, innych mija - w tym bogactwie życia i świata; normatywowanie "poezji" byłoby największą zbrodnią przeciwko ludzkości.

- Bogdan Zdanowicz
*
Poezja to dla mnie - często bolesna i dobitna - prawda o prozie życia.

JoAnna Idzikowska - Kęsik
 

Recepta na dobry wiersz
 
Najpierw wyciągnij
kij z dupy,
wieszak z bluzki,
a potem opisz
ostatnie upokorzenie,
jeśli masz talent,
masz dobry wiersz.
 
Joanna Fligiel
 
*
 *
Czy kochasz słowa tak jak nieśmiały czarodziej kocha
chwilę ciszy –
już po występie, kiedy jest sam w pustej szatni, w której
płonie smolistym, tłustym płomieniem żółta świeca? 
 
*
Czytam poetów, żywych i umarłych, uczę się od nich
wytrwałości, wiary i dumy.
*
Poezja jest najmniej techniczną ze sztuk, bierze się nie z warsztatu, nie z teorii, nie z nauki (chociaż, dodajmy, wykształcenie nikomu nie zaszkodzi, nawet poecie), tylko z niedającego się przewidzieć ani zaplanować poruszenia umysłu i serca.
Adam Zagajewski (1945-2021) - wybitny poeta odszedł dzisiaj, w Światowy Dzień Poezji
 
*

17 komentarzy:

  1. A wiesz, że najbardziej pasuje do mnie pierwszy cytat, bo tak jest czasami, napisanie wiersza to jak odgromnik...
    Zawstydziłaś mnie, bo zapomniałam o tym dniu, a powinnam przypomnieć młodym czytelnikom.
    Usprawiedliwiam się tym, że nic teraz nie jest jak przed pandemią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również Dzień Zespołu Downa, ale ja
      postawiłam w marcu tylko na poezję.
      A cytat pierwszy - owszem, czasami
      człowiek musi. :))))

      Usuń
  2. Jak ktoś nie umie napisac sam to sobie cytaty wrzca na stronę i dziwne,że nie o babach i babskiego autorstwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak uważnie przeczytany post,
      że się nie zauważyło w nim moich słów?

      I prosiłam: BEZ ODBIORU,
      a tu grochem o ścianę
      tudzież czytanie bez zrozumienia.

      A lalunie to w sklepiku z zabawkami.

      B/O

      Usuń
  3. Jeszcze sobie lalunia cytuje na górze o Joannie jakieś brednie grafomana Stachury.Gratuluje bezguścia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi


    1. Joanny d'Arc nie bujają same w obłokach: na drugim krańcu huśtawkowej deski zawsze usadowi się jakiś Hitler. Dobro i zło. Stara, znana opowieść.

      Charles Bukowski

      Usuń
  4. Wielka poezja, będąc wielką i będąc poezją, nie może nie zachwycać nas, a więc zachwyca.

    -Witold Gombrowicz, Ferdydurke

    Przepraszam dawną miłość, że nową uważam za pierwszą.

    -Wisława Szymborska-

    Poezji nie tworzy się po to by ją analizować; poezja ma po prostu inspirować, wzruszać, nie powinna być odbierana umysłem.

    -Nicholas Sparks, Pamiętnik

    ... Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam "Pamiętnik", bo opowiada
      o chorobie Alzheimera, ale nie wypisałam
      sobie tego cytatu.
      Dziwne, bo mam zwyczaj wypisywania ważnych
      zdań ze wszystkich książek, które czytam.

      :))
      Zresztą, jak widać w poście i pod nim -
      ilu ludzi, tyle poglądów na poezję.
      Dodam Wisławę:

      "Prawdziwi twórcy zła nie czytają wierszy".

      Serdeczności. :)

      Usuń
  5. Witaj Joasiu, mnie bardzo podobają się dwa cytaty . "*
    Nawet najgorszy wiersz może być dobrym wierszem dla kogoś, kiedyś, gdzieś.
    Poezja to echo proszące cień do tańca."

    Myślę, że te cytaty wszystko mówią o poezji, o jej odbiorze przez czytelników.A teraz mam propozycję do Anonima, który bacznie obserwuje blog. Anonimie, może zamiast pisać złośliwe komentarze, które nie wnoszą nic nowego , napisz w komentarzu coś swojego, pokaż nam swoją twórczość. Może to jest proza, a może poezja? To byłoby według mnie lepsze niż złośliwości wylewane przez Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różewicz zawsze the best, dla mnie też. :)
      ANONIM dlatego jest anonimowy, że chyba
      de facto niewiele ma do powiedzenia,
      że oprócz obrażania nic lepszego nie umie.
      Bo gdyby potrafił, raczej nie byłby anonimowy.

      Dobrego, Jagodo. :)

      Usuń
  6. Nie wiedziałam, że 21 marca, to Światowy Dzień Poezji. Pięknymi cytatami go uczciłaś. O Adamie Zagajewskim post napisała autorka bloga http://objazdowy.blogspot.com/. Polecam lekturę. Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za polecenie,
      szczerze - z pokolenia Zagajewskiego
      najbardziej cenię Barańczaka,
      ale pójdę poczytać.
      Moc pozdrowień, Iwono. :)

      Usuń
  7. Twój wiersz jeden z trzech - "noli me tangere" piękny.

    Wybór Jagody jest też niechcący moim..... nadajemy na tych samych falach, rzadko się to zdarza.

    Nawet najgorszy wiersz może być dobrym wierszem dla kogoś, kiedyś, gdzieś.

    Poezja to echo proszące cień do tańca."

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję.

      Tym bardziej mi miło, że Tadeusz Różewicz
      to naprawdę mój poetycki Mistrz,
      a cytat przepisałam ze wspomnień poety
      "Matka odchodzi"
      bardzo dawno temu, jak tylko się ten tom ukazał.

      Bardzo dziękuję, że zajrzałaś i pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
    2. TADTadeusz Różewicz - Tadeusz Różewicz - Kto jest poetą



      poetą jest ten który pisze wiersze
      i ten który wierszy nie pisze

      poetą jest ten który zrzuca więzy
      i ten który więzy sobie nakłada

      poetą jest ten który wierzy
      i ten który uwierzyć nie może

      poetą jest ten który kłamał
      i ten którego okłamano

      poetą jest ten co ma usta
      i ten który połyka prawdę

      ten który upadał
      i ten który się podnosi

      poetą jest ten który odchodzi
      i ten który odejść nie może


      W jednym z fragmentów wzruszającej książki Tadeusza Różewicza "„Matka odchodzi "” ten niedościgły mistrz słowa wyznaje matce, której już z nim nie ma - jak bardzo jest świadomy swojej profesji, tego, że jest, że całe życie był poetą.

      (…)Wiesz, Mamo, tylko Tobie mogę to powiedzieć na stare lata, mogę to powiedzieć, bo jestem już starszy od Ciebie… Nie śmiałem Ci tego powiedzieć za życia… Jestem poetą. Bałem się tego słowa, nigdy go nie powiedziałem Ojcu… Nie wiedziałem, czy się godzi coś takiego mówić.
      Wchodziłem w świat poezji jak w światło, a teraz szykuję się do wyjścia, w ciemność… Przeszedłem piechotą krainę poezji, widziałem ją okiem ryby, kreta, ptaka, dziecka, mężczyzny i starca; dlaczego tak trudno wypowiedzieć te dwa słowa ”jestem poetą”; szuka się zastępczych słów żeby zakomunikować ten ”fakt” światu, Matce.


      Oczywiście, Matka wie. O tym żeby coś takiego powiedzieć Ojcu nigdy nie myślałem… Nigdy też Ojcu nie powiedziałem ”Tato…Ojcze… jestem poetą”… Nie wiem, czy Ojciec zwróciłby uwagę na takie słowa… Byłby tak daleki… Że spytałby mnie (czytając gazetę, jedząc, ubierając się, czyszcząc buty…)
      ”Co tam (Tadziu) mówisz? ”… było to przecież jakieś ”głupstwo”.
      ”Co tam znowu?”… Nie mogłem przecież powtórzyć jeszcze raz głośniej ”Tato, Ojcze… jestem poetą”… Ojciec może by podniósł oczy znad talerza, znad gazety… Patrzy zdziwiony a może nie patrzy, tylko kiwa głową i mówi „Dobrze… Dobrze”, albo nic nie mówi.

      Usuń
  8. "Dla poety pokora jest cnotą podstawową. Znaczy to, że nie wolno ulegać pragnieniu poklasku ani pragnieniu prześcignięcia kogoś innego, nie wolno również sugerować się oczekiwaniami czytelników ani pisać coś tylko dlatego, że już najwyższy czas, aby coś napisać, lecz cierpliwie, nie porównując się z innymi poetami, czekać na impuls, któremu nie będzie można się oprzeć".

    Thomas Stearns Eliot

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)