Translate

01 kwietnia 2021

"Kiedy zbliżyli się do niego/ zasłonił i wymazał/ litery/ na wieki" ***


potencjalnie


po latach ciężkiej pracy 
cieśla Jezus włącza laptop i 
wpisuje w wyszukiwarkę
swoje imię

im dłużej czyta informacje
na swój temat tym częściej
przeciera oczy ze zdziwienia

pisze maila do Marii z Magdali

kochana jestem zdruzgotany
uczynili mnie celebrytą
zimą kiedy wszystko zamiera
hucznie świętują moje narodziny
a wiosną gdy świat tętni życiem
budują mi kiczowate groby
poszczą i płaczą zamiast 
manifestować miłość

z ciebie zrobili nierządnicę
a z tego krwiożerczego bożka
żądnego ofiar i władzy
mojego miłosiernego ojca

Jezus ociera łzę
wciska delete
jedzie nad Morze Czerwone
posłuchać fal

ich opowieść jest kojąca
i prawdziwa

JoAnna Idzikowska - Kęsik, 1 IV 21
*
 

***cytat w tytule postu, Tadeusz Różewicz
*zdjęcia: kadry z genialnego filmu Martina Scorsese na podstawie powieści Nikosa Kazantzakisa, Ostatnie kuszenie Chrystusa: Willem Dafoe, Barbara Hershey

20 komentarzy:

  1. Przepiękny, mądry wiersz, takich nam trzeba w te "świąteczne" i zwyczajne dni, dziękuję:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś wyjątkowo nie czuję
      w tym roku świąt.
      I chyba nie czekam na nie
      Bo i na co tu czekać?
      Na czwartą, a potem piątą falę?

      Usuń
  2. Arcyciekawe, podejście, zbliżenie się, interpretacja. Aaa...
    -oni są jak dzieci trzeba im ciągle pokazywać coś nowego-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im zawsze wszystkiego
      mało.
      A mnie już opadają ręce.
      Na wszystko i wszystkich.

      Usuń
  3. Dobre! Podaję dalej ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie ta historia kojarzy się z propagandowym wykorzystywaniu tragedii, bo przecież podobny zabieg władze stosują chociażby z powstaniem warszawskim.

    OdpowiedzUsuń
  5. PPrzepiękny wiersz,jakże zmusza do zadumy,o życiu ,o nas.To taki czas.Dobrych chwil na te Święta,Joanno.

    OdpowiedzUsuń
  6. Coraz trudniej o optymizm.
    Ale dobrego i Tobie, Eljocie.
    🍀🐣🍀

    OdpowiedzUsuń
  7. WOW, przybijam Ci piątkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przesyłam Tobie i Twojej rodzinie najcieplejsze życzenia bożonarodzeniowe. Mam nadzieję, że te święta będą radosne (mimo pandemii) i przepełnione spokojem. Niech Wasz dom wypełniony będzie pokojem i błogosławieństwem.
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również życzę ciepłego, wiosennego czasu.
      I pozdrawiam.

      Usuń
  9. Zaprawdę w tym kierunku to wszystko zmierza.

    OdpowiedzUsuń
  10. OOO!NORMALNIE BOSKI!Czytałam z pięc razy i jest po prostu świetny ten wiersz i jeszcze pamietam doskonale twoje dyskusje o filmie i ksiazce Ostatnie kuszenie Chrystusa.Jesteś moja ulubioną poetką serio bo kazdy twoj wiersz jest inny i jest o czymms i masz wiele pomysłow na wiersze.Ja nielubie kościołowych ludzi ale szanuje że ktoś jest wierzący.świąt też nie lubie jako świat,lubie mieć wolne.W tym roku jestem na L4 jeszcze do końca tygodnia.zycze ci kolejnych świeych wierszy Joanko i jak zawsze sorry za błedy ale sama pewnie pamiętasz jakie mam paznkcie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gotyckie!
      Ubrania i paznokcie, pamiętam,
      czarne. :))
      Pamiętam, jak w Birmigham oglądałam
      w sklepie z ręcznie szytą odzieżą
      gotyckie kiecki, boskie, z podkreśloną talią
      i robiłam Ci fotki... To już tyle lat. :))

      Robię teraz sama paznokcie hybrydowe.
      Nawet fajnie mi wychodzi, ale nie lubię
      zbyt długich i przeważnie mam czerwone
      albo fioletowe.
      Dobrego!

      Usuń
  11. I to jest właśnie bardzo dobry wiersz.Pozdrowienia dla poetki.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)