Translate

29 września 2019

"Przyrodę ogarnia jesień i jesiennie robi się we mnie i wokół mnie".***

CYTATY:
*
Przejściowe pory roku nie są dla mnie najlepsze. Dla nikogo takiego jak ja. Obłęd lubi wracać jesienią lub przedwiośniem. Lubi niż, mgłę, ołowiane zachmurzone niebo. Budzisz się rano i masz do dyspozycji albo nieokreślony lęk, albo smutek. A czasami jedno i drugie. Chciałbym obudzić się pogodnym i uśmiechniętym lub przynajmniej obojętnym, ale jedyne, na co mogę liczyć, to wybór między trwogą a rozpaczą oraz nadzieja, że nie zwariuję do reszty.

Jarosław Grzędowicz, Popiół i kurz

*
Kto widział zimę, wiosnę, lato i jesień, ten nie zobaczy już nic radykalnie nowego.
Pory roku istnieją po to, by nigdy się nie znudzić, dlatego tak szybko o nich zapominamy. W krótkim czasie zacierają się rysy ostatniego sezonu i kolejna jesień będzie równie olśniewająca, co ostatnia.

Taras Prochaśko, Spalone lato

*

Lubię jesień… Jesień jakby usprawiedliwia depresję, jesienią nie trzeba być młodym, zdrowym, aktywnym jak latem, jesienią można sobie popłakać, jesień to pora ludzi samotnych.


Paweł Pollak, Niepełni

 
WIERSZE:
Oсень

Уж небо осенью дышало,
Уж реже солнышко блистало,
Короче становился день,
Лесов таинственная сень
С печальным шумом обнажалась,
Ложился на поля туман,
Гусей крикливый караван
Тянулся к югу: приближалась
Довольно скучная пора;
Стоял ноябрь уж у двора.



Александр Сергеевич Пушкин

*

Jesienny dzień

Panie: już dosyć. Doszło swojej pory
lato. Swym cieniem zgaś słoneczny zegar.
Wiatr niech przebiega nagich pól przestwory.

Spraw, niech dojrzeją ostatnie owoce;
dwa jeszcze dni im południowe daruj.
Niechaj w winnicach sennych od ciężaru
słodycz ostatnia spełnia się w te noce.

Kto dziś bezdomny, nie ma dlań nadziei.
Kto dziś samotny, takim pozostanie,
ten długie listy pisze nieustannie,
ten niespokojnie błąka się w alei,
gdy nad bezsennym liści trzepotanie.

Rainer M. Rilke, przeł. Adam Pomorski

 
PIOSENKI:

Kora, Pamiętasz, była jesień?

Mery Spolsky, Wrzesień

Grzegorz Turmau, Jesienna dziewczyna

Eric Clapton, Autumn Leaves

Piotr Rygucki, Jesień 

Ela Adamiak, Jesienna zaduma

Kury, Jesienna deprecha

Jazgar & Wodecki, Jesień przyszła

FILMY:

Jesienna sonata, reż. Ingmar Bergman


Boris Vian, Jesień w Pekinie

Gabriel Garcia Marquez, Jesień patriarchy

Jodi Picold, Jesień cudów

Nicolas Sparks, Jesienna miłość

 
OBRAZY:

Autorem wszystkich zamieszczonych w temacie obrazów jest 
Sergueï TOUTOUNOV

*cytat w tytule postu, J.W.Goethe 

Dziękuję za uwagę, zdając sobie sprawę, że jesień w popkulturze to temat niewyczerpany, wciąż żywy i otwarty. :)
PS Jakby ktoś miał ochotę zajrzeć: piosenki, filmy i powieści macie zlinkowane. 
 
*
Wiosna - przyszłej jesieni wczesną jest jaskółką,
Jesień - zwiastuje wiosnę - i tak w kółko.
Będąż się tak przeplatać w kołowrocie bytu,
Jesienie rozczarowań z wiosnami zachwytu!

Tadeusz Kotarbiński

24 komentarze:

  1. Obrazy przepiękne:-)
    Lubię złotą jesień, ale generalnie zmiana pór roku z lata na jesień nie służy mi ani zdrowotnie ani psychicznie....wolałabym wiosnę nieustającą:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty mi nawet o tym nie mów, Jotko, bo już nawet nie chciałam tu pisać, ale mam zapalenie oskrzeli i jeszcze do środy leżę w domu. :(
      Stąd tyle postów nagle u mnie. :))

      Dobrego!

      Usuń
    2. Marze o zapaleniu oskrzeli.
      Albo anginie.
      Albo dżumie.
      Byle tylko nie musieć do obozu pracy.

      Usuń
    3. Qrde, nie mów tak.

      To nic miłego.

      Ja już wolę być zdrowa i chodzić do pracy,
      zwłaszcza, że mam nową klasę i nowe wyzwania:
      studia podyplomowe. :)

      I jest dobrze, jak jestem zdrowa, a teraz
      to zdycham i nie mogę do siebie dojść. :(

      Usuń
    4. Ja właśnie wróciłam ze zwolnienia i od razu obuchem, sto spraw naraz!

      Usuń
    5. Ja (chyba, bo nic mi nie przechodzi) wracam w środę
      i wiem, że może być podobnie. :(
      Ale co zrobić? Lubię swoją pracę, tylko łatwo łapię
      infekcje w tak zmienną pogodę, gdy jest zimno,
      a w szkole jeszcze zimne kaloryfery, bo w domu
      to od razu rozpalam w kominku lub włączam ogrzewanie i już.

      Mimo wszystko, dobrego, Jotko, wiem, że dasz radę!

      Usuń
    6. Owszem, choroba to może nic miłego, ale w porównaniu z pracą to sama radość, beza, bita śmietana i majonez!

      Usuń
    7. Fuuuu - nienawidzę majonezu. :D

      Usuń
  2. Witam. Jesień Ruda Pani jak dobrze że jest. Dobrej jesieni życzę :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Puszku!

      Ruda Pani bywa piękna jak zła macocha z Królewny Śnieżki. :)))

      Wszelkiego dobra!

      Usuń
  3. Sama złapałam się na tym, że machnęłam parę wierszy o jesieni, a o żadnej innej porze roku nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz!
      I to jest to!

      Ja też najwięcej mam o jesieni, a zwłaszcza
      o listopadzie, z którym się nie dogadam w tym wcieleniu. :D

      Usuń
  4. Wybrała cudne obrazy, oczu nie mogę oderwać🤗
    Jesień, to bardzo popularny temat wśród artystów, bo warta tego🍁🌞🍂🌾🌻

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepraszam, miało być "Wybrałaś"🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, jesień jest warta sztuki, bo to zdolna malarka
      i niezła wampirka energetyczna. :D

      Wiem, czasem się zdarza zwłaszcza, jak się pisze z telefonu.

      Serdeczności!

      Usuń
  6. Przepiękny ten obraz, zawiesiłam się na nim.

    Przejściowe pory roku lubię najbardziej, są takie rozmaite i co dnia zupełnie inne. Z Grzędowiczem byśmy sobie ręki nie podali, bo ja wtedy budzę się ze zwiększoną ciekawością do życia wokół mnie.
    Jesienią staję się nad aktywna i więcej wychodzę z domu. Taka dziwna jestem. ;P

    Ten drugi obraz... no i znowu się zawiesiłam...
    Później obraz przedstawiający bramę... epicki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz pana artystę znaleźć na Facebooku.
      Bardzo pięknie maluje, bez awangardowych spinek. :)

      https://www.facebook.com/sergueitoutounov/

      Grzędowicz, wbrew pozorom dużo pisze o jesieni. :))
      W ogóle lubię go, bo to mój ziomal i mańkut.

      A jesień właśnie pokazuje pazurki: pada i wieje - normalnie
      dzień potępionych! :)

      Usuń
    2. http://www.toutounov.fr/

      Usuń
    3. Lubię takie pogody, ale ja dziwna jestem. :P
      Podoba mi się jego przyroda na obrazach.

      Usuń
    4. Ten Pan też bardzo pięknie maluje jesień:

      https://graham-gercken.pixels.com/

      Usuń
  7. Jesień to piękna i bardzo romantyczna pora roku.Jesiennie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ oczywiście!
      Ilu ludzi, tyle wrażeń!
      Moc pozdrowień, Eljocie!

      Usuń
    2. ---CYTAT
      Drzewa umierają inaczej niż ludzie.
      Drzewa wyglądają tak, jak gdyby cieszyły się własną śmiercią.
      Wprawdzie potem będzie wiosna i one odkwitną znowu,
      ale ty wiesz, że nigdy nie można mieć pewności.
      No i skąd o tym mogą wiedzieć drzewa?
      Dla nich pa pewno każda jesień jest ostatnia.

      Halina Poświatowska – Opowieść dla przyjaciela

      ---WIERSZ

      "Jesienią"

      Jesienią, jesienią sady się rumienią:
      czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.
      Czerwone jabłuszka,złociste gruszeczki,
      świecą się jak gwiazdy pomiędzy listeczki.
      - Pójdę ja się, pójdę pokłonić jabłoni,
      może mi jabłuszko w czapeczkę uroni!
      - Pójdę ja do gruszy,nastawię fartuszka,
      może w niego spadnie jaka śliczna gruszka!
      Jesienią, jesienią sady się rumienią;
      czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.

      -Maria Konopnicka-

      ---PIOSENKA

      Guns N\' Roses - "November Rain"

      ---FILM

      -Autumn in New York, 2000-(Richard Gere)(Winona Ryder)

      -Zapach kobiety (Scent of a Woman, 1992)

      -Masz wiadomość (You’ve got mail, 1998)

      ... :-)

      Usuń
    3. Richarda i Winonę podałam już wcześniej.

      Tamte filmy były w innych tematach. :)

      Piosenkę dałam kiedyś w poście o deszczu.

      Dziękuję i pozdrawiam, Ra. dobrej jesieni.:)


      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)