Translate

04 lutego 2018

"Przez oczy łączą się dusze. Spojrzenie mówi wszystko". ***


 OBRAZY:

Margaret Keane (ur.1927), malarka, która zasłynęła z tego, że postaci na jej obrazach mają zawsze wielkie, wyraziste, wymowne oczy, choć napomknę mimochodem, że w swojej Firmie Portretowej, Witkacy również uwydatniał oczy rysowanych postaci.

 
*
CYTAT:

Zrozumcie, że język może ukryć prawdę, ale oczy - nigdy! Ktoś wam zadaje niespodziewane pytanie, nie zdradzacie się nawet drgnieniem, błyskawicznie bierzecie się w garść i wiecie, co należy powiedzieć, żeby ukryć prawdę, i wygłaszacie to niezmiernie przekonywająco, i nie drgnie na waszej twarzy żaden muskuł, ale - niestety - spłoszona pytaniem prawda na okamgnienie skacze z dna duszy w oczy i już wszystko stracone.

Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata


 *
WIERSZE:

Oczy

Gałąź majową, białą,
jak chorągiew wezmę do ręki!
Radośnie, wysoko, śmiało
moje oczy polecą w błękit!

Zawołają w zielonym dymie
szumy ciepłe, powiewy modre!

Niebo będzie jak żeńskie imię,
jak te oczy znajome, niedobre.

Niebo runie na mnie rozpaczą,
październikiem maj się zamroczy,
ale słodko, okrutnie popatrzę
i zwyciężą mnie znów te oczy.

Ja już wiem, że nic nie pomoże.
Bolą słowa majowe, wonne.
U stóp gniewnych jak psy się położą
oczy wierne, oczy bezbronne.

Władysław Broniewski



 Oczy

Szanowne moje oczy, nie najlepiej z wami.
Dostaję od was rysunek nieostry,
A jeżeli kolor, to przymglony.
A byłyście wy sforą królewskich ogarów,
Z którymi wyruszałem niegdyś o poranku.
Chwytliwe moje oczy, dużoście widziały
Krajów i miast, wysp i oceanów.
Razem witaliśmy ogromne wschody słońca,
Kiedy szeroki oddech przyzywał do biegu
Po ścieżkach, na których podsychała rosa.
Teraz coście widziały, schowane jest we mnie
I przemienione w pamięć albo sny.
Oddalam się powoli od jarmarku świata
I zauważam w sobie jakby niechęć
Do małpowatych strojów, wrzasków, bicia w bębny.
Co za ulga. Sam na sam, z moim rozmyślaniem
O zasadniczym podobieństwie ludzi
I o drobnym ziarnie ich niepodobieństwa.
Bez oczu, zapatrzony w jeden jasny punkt,
Który rozszerza się i mnie ogarnia.



Czesław Miłosz, 22 VII 2001


 
*

PIOSENKI:

Raz Dwa Trzy, Oczy tej małej, słowa Agnieszka Osiecka

Strachy na Lachy, Twoje oczy lubią mnie

Би 2 - Её глаза

Budka Suflera, Mokre oczy 

Bryan Adams & The Who, Behind Blue Eyes 

Mietek Szcześniak, Przed śniadaniem

Elton John, Blue eyes

Depeche Mode, World in my eyes

Celine Dion, Les yeux au ciel 

Ewa Demarczyk, Groszki i róże

Łzy, Oczy szeroko zamknięte 

 Loboda, Твои Глаза

*
FILMY:


Big Eyes, reż. Tim Burton, USA 2014, występują Amy Adams, Christoph Waltz

http://ebd.cda.pl/620x368/2280265d



Początek, 2014, intrygujący film o oczach

 https://www.cda.pl/video/224629ef


Oczy szeroko zamknięte 1999, film Stanleya Kubricka na podstawie prozy

Arthura Schnitzlera

 https://www.cda.pl/video/181416a7

*
A jakie są Wasze ulubione  cytaty, filmy, wiersze na temat zwierciadeł duszy?
*
***cytat w tytule, Małgorzata Musierowicz, Feblik

BONUS:

Najpiękniejsze, moim zdaniem, oczy ze świata filmu, amerykańska aktorka Heather Locklear

17 komentarzy:

  1. Wiersz---Wisława Szymborska-Trochę o duszy-
    Film---„Początek”-oczy zwierciadłem duszy-
    Cytat---Oczy są kluczem do duszy człowieka-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że "Początek" - nie mogłam sobie za nic
      przypomnieć tytułu!!!
      Dziękuję!!! <3

      Usuń
    2. "Lubię oczy jasne, ponieważ mam ciemne".

      Wisława Szymborska

      Usuń
  2. Ładne oczy masz, komu je dasz? Takie ładne oczy, takie ładne oczy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Jest w oczach twych kolor nieba z moich stron"...

      Usuń
  3. Oj, oj ... cytat z Mistrza jest, wracam do tej książki, nazywam nie bez powodu mojego miłego Kraciastym :)
    Kim Carnes - "Bette David eyes".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam od zawsze owego Mistrza.
      A piosenki nie znałam, dzięki!

      Usuń
  4. JoAnno, po Twoim poście przypomniałam sobie Patryka Jakiego, tego od pluskwy w przedziale wagonu. Ten człowiek lubi bardzo dużo mówić i chętnie wypowiada się na każdy temat, ale nigdy nie patrzy rozmówcy w oczy.
    Mam oczy zielone, a więc powinnam mieć życie szalone, ale Koziorożce to osoby stateczne, więc moje życie jest uporządkowane, bez szaleństw.
    Z piosenek przypominam sobie tylko "Oczi cziornyje" i to w szalonym wykonaniu Wioletty Villas.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno,

      ja na niektórych panów pokroju pana przez Ciebie opisanego...
      po prostu nie mogę patrzeć. Jest taki jeden, niestety,
      w moim wieku, taki piesek prezesa o inicjałach M.B. -
      szok ze stresem!

      Zielone oczy - cudne, moja córka też takie ma.
      Moje czasem są wręcz czarne... Ale nie lubię piosenki
      WW ani innych typu disco polo. Zenka M. i oczy zielone w jego wykonie
      pominę taktownym milczeniem.

      A tak a propos pani Villas, widywałam ją
      kilkakrotnie na pieszych pielgrzymkach
      z Wrocławia do Częstochowy, gdy w LO
      rodzina postanowiła mnie nawrócić,
      a ja chodziłam i grałam na gitarze. ;-)

      A Koziorożec to zawsze był mój przyjazny znak. :)

      Dobrego!

      Usuń
    2. Wiadomo... Koziorożec...
      :)

      Usuń
    3. Zawsze!
      Nawet moja najcudniejsza aktorka jest spod Koziorożca. :)

      Usuń
  5. Przypomniały mi się porzekadła:
    - oczy kocie - życie w złocie, oczy niebieskie - życie królewskie, oczy piwne - życie dziwne
    - co z oczu, to z myśli
    - czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedzenia wcale nie takie złe, jak się człowiek głębiej zastanowi.
      Mam ciemne oczy i jasne włosy - rozjaśniane, ale i naturalne nie są
      czarne... Mój ulubiony wykładowca mówił o mnie "Kontraścik" właśnie
      ze względu na tę różnicę w kolorach. ;))

      Dobrego wieczoru!

      PS
      Moje dziecko jedyne też ma inicjały J.K. ;-)

      Usuń
  6. "Groszki i róże" śpiewane przez Ewę Demarczyk - "Masz takie oczy zielone..."
    a z porzekadeł - "czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal" - w sumie prawdziwe i "Widzisz źdźbło w oku bliźniego, a belki w swoim nie widzisz" - też prawdziwe do bólu, a także, jak to skodyfikował Hammurabi - "oko za oko, ząb za ząb"
    No i jakże nie wspomnieć o filmie "Goldeneye"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ech, Ty Siostro moja!

      Przypomniałam sobie piosenkę Demarczyk w nocy,
      dzisiaj w pracy cały czas ją nuciłam, bo to jedna z moich ulubionych Ewy.

      A wcześniej - przed "Goldeneye" było "Tylko dla twoich oczu". :)

      Porzekadła, tak:

      CO Z OCZU, TO Z SERCA.

      A ja, wzrokowiec, wiem, co mówię...

      Usuń
  7. Przez wrodzone miłosierdzie nie zrobię Ci wiochy w postaci "...przez Twe oczy zielone, zielone oszalałem" :) Przypomniał mi się za to wiersz Daniela Naborowskiego "Na oczy królewny angielskiej, która była za Fryderykiem, falcgrafem reńskim, obranym królem czeskim" :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj Joasiu.
    Ach te oczy... Wiele piosenek i wierszy o nich było.
    Ponoć oczy są głębią duszy, a kto w nie nie patrzy jest fałszywy.
    Oj wielu mamy takich w polityce.
    Patrzyli sobie w oczy, mówili o ideałach...
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)

ŚWIEŻYNKI