Translate

14 lutego 2024

UWAGA SPOILER czyli miej w sobie światło

 Witajcie! 

Właśnie wróciłam z kina, w którym byłam z moją klasą, więc dzisiaj krótko, zwięźle i na temat...

Cudowny chłopak. Biały ptak (White Bird a Wonder Story), reż. Marc Forster, USA 2023 (film oparty na powieści R. J. Palacio) czyli jak wspaniale jest mieć babcię - artystkę (w tej roli zawsze boska Helen Mirren), która - jak sama podkreśla - dla jego dobra, opowie historię swojego niełatwego życia zbuntowanemu, trudnemu licealiście, którego wyrzucono z ekskluzywnej szkoły za przemoc, za nękanie nieco inaczej wyglądającego kolegi. 

Film dla całej rodziny, ale ze starszymi dziećmi, opowiada historię przyjaźni żydowskiej, nieco rozpieszczonej dziewczynki (cudna aktorsko i śliczna Ariella Glaser), której w czasie okupacji Francji pomaga wyśmiewany i gnębiony w szkole chłopak - kaleka, ofiara polio (rewelacyjny Orlando Schwerdt) i jego cudowni rodzice (w roli mamy urocza i wciąż piękna Gillian Anderson).

Film jest kontynuacją "Cudownego chłopaka" z 2017 roku, ale porusza zupełnie inne tematy, jednak Bryce Geyshar, starszy o kilka lat klasowy gnębiciel, gra tutaj tę samą postać Juliana (dlaczego nosi to imię, dowiadujemy się w trakcie seansu). 

Bardzo podobało mi się to, że pomimo wielu słodkich lub wręcz przesłodzonym momentów, reżyser pokazał młodemu widzowi, że świat bywa naprawdę okrutny i nieczuły na nasze potrzeby, ale może być lepszy, gdy pomagamy sobie nawzajem, gdy mamy w sobie odwagę i światło, kiedy nie idziemy z tłumem tylko za głosem własnej intuicji i serca, a pewni ludzie, choć już dawno odeszli, pozostają w naszej pamięci przez całe życie, zaś pierwsza miłość to jedno z najważniejszych naszych życiowych doświadczeń. 

I jeszcze cytaty z filmu: mądre, prawdziwe, ważne ‼️ 

"W mrocznych czasach drobne rzeczy przypominają nam o naszym człowieczeństwie". 

"Z czasem zapominamy wiele rzeczy, ale nigdy nie zapominamy dobroci ani miłości - one już będą z nami zawsze".

Moja ocena filmu 7/10 - za piękne aktorki, wspaniałą aktorską młodzież (bardzo dobrze wypadł też John Bubniak w roli czarnego charakteru, warto zwrócić na chłopaka uwagę, bo może stać się gwiazdą kina), las magicznych hiacyntów i pięknych wilków, wspaniałe zdjęcia kręcone w Czechach i za to, że po prostu się wzruszyłam i popłakałam, zwłaszcza, że dosłownie kilka dni temu opowiadałam moim chłopcom klasowym, w jakich wspaniałych czasach żyjemy, że mamy wszystko, czego potrzebujemy, bo nie ma wojny i jedyne czego nam czasem brakuje, to ludzka życzliwość i dobro, wzajemna pomoc i wsparcie.

Wolałabym obejrzeć ten film bez polskiego dubbingu (z całym szacunkiem do Pani Grażyny Barszczewskiej w roli babci i Pana Macieja Gudowskiego - narratora), ale przecież nie wszystko można mieć. 

Nota bene: dobrych i pięknych Walentynek życzę wszystkim, którzy do mnie zaglądają, uściski!

78 komentarzy:

  1. Sounds like a good film. Thanks for the recommendation, Jo.

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesting film, Joanna! I would love to watch it!

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj JoAnno,
    Oglądałam ten film z tydzień temu. Będąc na "Przesileniu zimowym " zachwycił mnie zwiastun " Białego ptaka" i powiedziałam sobie, że jak tylko będą grać w moim kinie- pójdę!
    Ostatnio miałam " szczęście" do prywatnych seansów tzn. takich gdzie byłam sama, z mężem lub córką ( Polowanie, Biedne istoty, Przesilenie zimowe). A jednak... U nas akurat zaczynały się ferie. I na seansie filmu " Cudowny chłopak. Biały ptak" była duża grupa młodzieży, matka z córką i ja. Wszyscy wnosili ze sobą duże pojemniki chipsów. I początkowo było słychać ogólne chrupanie. Ale im bardziej film się rozkręcał, tym bardziej sala cichła. Żadnych rozmów, szmerów, szelestów. Cisza jak makiem zasiał. Niesamowite!
    Ale i film był przepiękny i niósł bardzo czytelne przesłanie. W recenzjach informowano, że jest sentymentalny, ale ja lubię takie filmy. Dobrze, że wzięłam chusteczki!
    Zdecydowanym plusem tego filmu, jest moim zdaniem, że to co najbardziej istotne i ważne, zostało mocno uwypuklone i powiedziane w taki sposób, że trafiało prosto w serce.
    A tytuł Twojego postu, to najpiękniejsza myśl tego filmu.
    Pięknych Walentynek !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, że podzieliłaś się ze mna wrażeniami. Ta ,myśl, wypowiedziana przez ojca i potem babcię bardzo we mnie weszła. Nasze dzieciaki też cicho i grzecznie oglądały ten film.
      Zachwycił mnie las hiacyntów - magiczny, wręcz poczułam ich zapach. I podobał mi się "ten zły" - ale tylko aktorsko, zdolny młody aktor.
      Dobrze, że powstają takie filmy, dobrze, że pamiętamy. Uściski i serdeczności!

      Usuń
  4. To ja jestem ludzkością.
    Samolubną, upartą, sentymentalną, dziecinną i próżną.
    To ja jestem ludzkością.
    Cyniczną, naiwną, dobrą, okrutną,
    jednocześnie miękką jak puch i twardą jak najtęższa stal.

    // Rick Yancey, Piąta fala //

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniale, że są filmy, które mają młodym pokazywać różnorodny świat, wartości, relacje!
    Chciałabym obejrzeć w kameralnych warunkach, może się uda:-)
    Cudownych walentynek:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto ten film obejrzeć, jest naprawdę fajny.

      Usuń
  6. Jak Ci się udało? U mnie jeszcze nie było w kinach. Dziękuję za polecenie. Będę czekać na ten film. Przyjemnego dnia! 💕🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno będzie, a zobaczyć warto. Moc pozdrowień! Coś mnie bierze. :(

      Usuń
    2. Wypoczynek, witaminki. Zadbaj o siebie. Serdeczności.

      Usuń
    3. Byłam w sobotę w kinie na "Obsesji" (May December) i zmarzłam w kinie. Dam radę, dziękuję Kochana.

      Usuń
    4. Osobiście bardzo przeżywam filmy, które dotyczą tak skomplikowanych relacji i dzieci. Jak oceniasz ten film? Jakie masz odczucia?

      Usuń
    5. Ja właśnie bardzo przeżywam ten film, dlatego na razie nie opublikowałam postu, ale chyba wkrótce to zrobię. :)

      Usuń
  7. No la he visto. No tenía noticias de ella hasta que te he leído. Aquí se llama Alas Blancas, creo que no se ha proyectado en cines todavía!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Creo que esta película pronto aparecerá en alguna plataforma cinematográfica. Vale la pena verlo. :)

      Usuń
  8. Joanna, me gustaría ver esta película, por tu reseña llega al alma.
    No la vi en cartelera todavía.
    Amiga te deseo de todo corazón un Feliz Dia de San Valentín y de la amistad
    Cariños y besos

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias querido amigo, te envío buenos pensamientos, besos! <3

      Usuń
  9. Happy Valentines if you are celebrating, have not seen the fiilm as I do not like Gillian and Mirren, but I know about it.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you, I like Valentine's Day. Have a good time.

      Usuń
  10. Great, i know it well. Happy Valentines, kisses

    OdpowiedzUsuń
  11. Widziałam zwiastun tego filmu i może kiedyś skuszę się go obejrzeć :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz mieć czas i chęci, to czemu nie. W moim odczuciu jest to film dla młodzieży i pedagogów. ;-)

      Usuń
  12. Gracias por la excelente reseña
    gros bisous!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias por vuestra visita, os saludo fuerte y cordialmente, besos!

      Usuń
  13. Questo film da me non è ancora uscito. Grazie di aver condiviso la tua opinione.
    Un saluto e buona giornata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Vi ringrazio per la vostra visita e vi saluto cordialmente.

      Usuń
  14. Widziałam (i czytałam) "Cudownego chłopaka". Bardzo, ale to bardzo mi się podobał. Nawet nie wiedziałam, że wyszła kolejna jego część. Szkoda, że tylko filmowa (wybacz, ale bardzo lubię czytać), jednak po Twoim opisie widzę, że jest godna uwagi. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię czytać, Karolino. Powieść po polsku ma tytuł "Biały Ptak" i z tego, co wiem, jest już dostępna. W każdym razie: u mnie będzie niebawem. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  15. Nie oglądałam nawet pierwszego Cudownego chłopaka, jakoś nie był mi po drodze, choć czuję, że mógłby mi się spodobać. Lubię taką tematykę i wzruszające filmy, które wiele uczą. Na pewno oba nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszego Cudownego chłopaka obejrzałam ze względu na Julię Roberts. Teraz poszłam do kina z klasą. Rózne są powody oglądania filmów, ale zawsze warto obejrzeć coś pięknego i wzruszającego. Uściski!

      Usuń
  16. Będę musiała nadrobić (zresztą jak wiele innych rzeczy). Obejrzeć film. Po komentarzach snuje się mi się taka myśl, że zbyt często zapominamy o tym, że nosimy w sobie światło... Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że generalnie rozleniwia nas dobrobyt. Pozdrowienia i uściski!

      Usuń
  17. "Cudownego chłopaka" znam. Świetny film

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też znam, bo oglądam wszystko, w czym występuje Julia Roberts.

      Usuń
  18. Joanno kochana, dziękuję za polecenie, bo właśnie szukałam jakiegoś dobrego kinowego seansu.
    Raz w miesiącu staramy się z mężem robić sobie taką wyprawę do Wrocka, właśnie na kinowe przyjemności, łączymy to z dobrym żarełkiem, wiesz takie jednodniowe odchamienie.
    Więc już mam propozycję, spróbuję jeszcze mojego ślubnego namówić na takie sentymenty :)
    Kuruj się i dbaj o siebie, bo wyczytałam w komentarzach, że jakieś paskudztwo się na Ciebie zaczaiło :)
    Uściski...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, ja niestety, nigdzie w ten weekend nie pojadę, bo muszę wyleżeć to wredne przeziębienie. Pozdrowienia w wyrka. :))))

      Usuń
  19. Muchas gracias por tu amable visita.
    Estupenda tu reseña. La tendré en cuenta.
    Felices días.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Saludos y besos, Amalia! <3 Muchas gracias. :)

      Usuń
  20. It's commendable that the film continues the narrative of "Wonder" while addressing different topics, demonstrating the versatility and depth of the source material.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes, it's good movie. Best regards, Melody, kisses.

      Usuń
  21. Dziękuję Asieńko za polecenie. Bardzo chętnie obejrzę ten film. Zapowiada się super. Lubię skomplikowane historie. Miłego dnia Kochana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest ładna historia i mogłaby się zdarzyć naprawdę. Moc uścisków, Kasiu.

      Usuń
  22. Zapowiada się spektakularny film.
    Podobały mi się cytaty na końcu.
    Dziękuję za udostępnienie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fico feliz que você goste das citações Abraços, Maria!

      Usuń
  23. Amiga, claro que el primer amor es una de las experiencias más recordadas, guardada de manera imborrable en la mente.
    La sinopsis de esta película me ha parecido muy bueno, espero poder conseguirla con subtítulos al español.
    Te dejo mi saludo desde el sur del mundo, Argentina.
    NN

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Es una buena idea ver videos que lleven un buen mensaje. Os saludo desde el corazón de Europa, desde la hermosa Polonia. :)

      Usuń
  24. 😘😘😘😘😘😘 Have a great weekend dear JoAnna 😘😘😘😘😘😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ¡Gracias, mi oda! Va a ser un hermoso fin de semana en la cama, pero está bien. Leeré y descansaré. Que tengáis un buen fin de semana, abrazos! <3

      Usuń
  25. Joanna, gracias amiga por visitar mi blog, te deseo un bello fin de semana
    Cariños y besos

    OdpowiedzUsuń
  26. Oglądałam "Cudowny chłopak" i pamiętam, że mnie zachwycił. Kiedy z tydzień temu oglądałam repertuar kin mocno się zaskoczyłam, że wyszła druga część, a reklam żadnych nie widziałam ani nie słyszałam. Koniecznie muszę odświeżyć sobie pamięć i wybrać się do kina. Na pewno film niesie w sobie wiele pięknych wartości. Mi też dubbing czasami psuje odbiór. Jakoś bliżej mi do lektora albo napisów. Wybrałaś naprawdę bardzo dobre cytaty!
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tylko mogę oglądam filmy z napisami lub w oryginale, dzięki temu wiem, jak wspaniały głos ma mój ulubiony Jeremy Irons. Film warto obejrzeć, myślę, jednak, że dystrybutorzy nastawieni są na szkolne pielgrzymki do kina na ten film, bo dostałam książeczkę z konspektami lekcji a propos... Jednak i tak warto obejrzeć. Pozdrawiam i dziękuję za wizytę.

      Usuń
  27. zapowiada się ciekawie ale niestety nie mam czasu na filmy:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy ograniczone czasowe możliwości, to niestety, fakt. :(

      Usuń
  28. Slogan "dobro zawsze wraca" wykręca mi kiszki. Nie wiem, czy wymyślono kiedyś coś równie głupiego.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wybieram się do kina z Córką, szukamy ciekawego filmu. Będę miała na uwadze ten tytuł.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo ciekawych nowych filmów jest teraz w kinach, zawsze można coś ciekawego wybrać. Pozdrawiam Kochana!

      Usuń
  30. Bardzo chętnie zobaczę ten film. Piękne cytaty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie lubię określenia ładny, ale to naprawdę ładny i wzruszający film. :)

      Usuń
  31. Uwielbiam filmy sentymentalne. Sprawdziłam repertuar. U mnie jeszcze nie grali. Na pewno pójdę.
    Całuję i serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)