Translate

29 lipca 2014

"Kto nie ma pamięci, ten niech ją sobie stworzy na papierze." ***


Dlaczego nie mam takiej mocy


Dlaczego nie mam takiej mocy,
Żeby z człowieka stać się wiosną,
Pomagać kwiatom, kiedy rosną,
Woni i ciepła dodać nocy?...


Dlaczego nie mam takiej mocy,
Aby wydźwignąć świat z niedoli,
Żeby odeszło to, co boli,
Tak, jak odchodzą cienie nocy?...


Dlaczego nie mam takiej siły,
By zostać królem huraganów,
Zawładnąć mocą oceanów,
Aby przede mną pokłon biły?...


Dlaczego nie mam takiej siły,
By skarby wiedzy skraść olbrzymie,
By wsławić kraju mego imię,
Aby mu światy pokłon biły?...


Teresa Bogusławska, 1941


Czemu

-Teresie Bogusławskiej

wołanie z nocy kiedyś usłyszałam
a młodsza byłam niż ty w chwili śmierci
pani sąsiadka wiedziała że czytam
podarowała tomik twoich wierszy

jaką dojrzałość przedwczesną mieć trzeba
ażeby pisać i nie popaść w patos
o wojnie śmierci zimnie braku chleba
prochu i pyle który trawi miasto

i ludzi wchłania gdzieś w odmęty strachu
bólu co snuje się po gruzach słów

powiedz Teresko czemu mocy nie mam
tak wielkiej

by się nie zdarzyło

z n ó w


JoAnna Idzikowska-Kęsik, 27/29 VII 14


List

Nie żegnaliśmy Ciebie z rozpaczą,
Nie słuchaliśmy w drodze drzew płaczu -
I odeszliśmy , zda się , pogodnie
Z piosnka o tym żołnierzu - tułaczu.

... Bo nie wolno nam teraz, nie wolno
Serc swych łamać w takiej żrącej męce:
Mamy trudy przed sobą ogromne
A do pracy tylko własne ręce...

Więc też oczy nasze w długiej drodze
Ani razu nie biegły ku Tobie -
I zostałaś, samotna i wielka,
Rozmodlona w swej strasznej żałobie.

... My nie będziemy tam płakać za Tobą,
Choćby serca w strzępy nam się darły,
Będziemy mówić o tobie w obozach,
Jak o żywej, nie jak o umarłej.

I dopiero po miesiącach... latach...
Kiedy skończy się nasza udręka,
Nadciągniemy, jak ptaki do gniazda,
By przed tobą w milczeniu poklękać.

By powiedzieć, cudownej i świętej,
Żeś nam w sercach rozpaliła jasno
Taka miłość i wiarę, i siłę,
Że do śmierci nie zgasną, nie zgasną...

Wstanie wtedy świt przedziwnie jasny,
Świt perłowy z wstęgą tęczy mgławą...
Ty się zbudzisz do nowego życia,
Nasza , wielka , wyśniona Warszawo !

Teresa Bogusławska, 19 X 1944


Wiersze Teresy Bogusławskiej (ur.13 VII 1929, zm.01 II 1945) weszły we mnie, gdy miałam jakieś 11,12 lat (książka wydana w 1979 roku)i dostałam "Wołanie z nocy" od zaprzyjaźnionej p. Janiny, naszej sąsiadki. Ten skromny tomik to do dziś jeden z moich największych skarbów...
Piszę o niej, bo m.in. po lekturze jej wierszy sama zaczęłam pisać. Chciałabym, aby jej poezja była bardziej znana, niż jest. Bo tak sobie myślę, że skoro tak dobrze pisała w wieku dwunastu-piętnastu lat... Ech, życie, życie...
Więcej o tej pięknej dziewczynie i więcej jej wierszy znajdziecie TUTAJ, naprawdę szczerze polecam!

Takieś mi jest odległe


Zachodzące słońce rozbłysnęło Bogiem.
A wśród pustego pola pewnie kona dzień.
…Takieś mi jest odległe, a tak bardzo drogie,
Miasto moje promienne, miasto moich śnień…

Pewnieś teraz purpurą rozlśniło i zlotem -
…Ach, tak… U tamtych teraz zmiana wart -
Ja wiem, że Ty przeczuwasz tę moją tęsknotę,
Że serce Twe gasnące z mego czerpie hart…

Pewno dlatego ono tak przedziwnie chore
I pełno w nim tej pustki, co rozsnuta w krąg.
…Jaka martwota zeszła na ziemię z wieczorem…
Może nadzieja zgasła razem z dniem wśród łąk?

…Ach, pomyśl - Tyś tak smutna jako serce Boga,
Popatrz: tak dziwnie mroczna i tajemna dal…
Pośród Twych krwawych gruzów przystanęła trwoga…
…Tak mi żal. Tak mi strasznie, bezgranicznie żal...

Teresa Bogusławska


* Gabriel Garcia Marquez
*** obrazy: zdjęcia Teresy Bogusławskiej, okładka jej wierszy wydanych w 1979 r., logo Stowarzyszenia Pamięci Powstania Warszawskiego, zaprojektowane przez artystę plastyka - p. Włodzimierza Majdewicza, plakaty z internetu

6 komentarzy:

  1. Witaj Joasiu!
    Bardzo rocznicowo i powstańczo się u Ciebie zrobiło.
    Szkoda, że Bogusławska jest nieco zapomniana.
    Pozdrawiam serecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tobie pewnie nieobca, bo Ty - jako i ja - harcerzem byłeś.

      Pozdrawiam, Michale!

      Usuń
  2. Powinno się pamiętać przeszłość, historię, ale często przesyt pewnych spraw rodzi niechęć do nich... tak zrobiono z powstaniem... jest ciągle i wszędzie - i to wcale nie robi dobrze tej sprawie :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może masz rację, nie wiem.
      Dla mnie to historia, którą powinno się znać, celebrować, kultywować.

      I już.

      Usuń
  3. Dziękuję Joasiu za wiersze Teresy Bogusławskiej.Przyznaję się z ręką na sercu,że wcześniej nie słyszałam o niej.Dana Kowalczyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, Danusiu, bardzo!
      I dziękuję, że tu zajrzałaś, pozdrawiam i do miłego!

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)

ŚWIEŻYNKI