Translate

31 marca 2024

"Nikt nie może przywrócić do życia owada zamkniętego w bursztynie". ***

inkluzje
 
wszystkie e-maile od niego
lądują w spamie
gdy tam zaglądam są ich setki
 
pisze że bardzo mnie kocha
że jestem wspaniałym
dzieckiem wszechświata
 
czasem przemawia do mnie
jak profesor do prostego belfra
 
niekiedy apeluje
 
odpisz JoAnno odezwij się
polecimy do Nazaretu
nauczę cię zabawy wodą
substancją z której
można zrobić wszystko
 
wyłączam laptop
nie mam siły odpisywać
bo co to za adres
jesusch@inri.universe.com
 
lepiej niech przejdzie przez Bałtyk
i udzieli łaski zmartwychwstania
wszystkim istotom zaklętym
 
w bursztynach
 

JoAnna Idzikowska - Kęsik, 31 III 24


                Wszystkie zdjęcia w tym poście zrobiłam w Muzeum Bursztynu w Gdańsku (zdjęcie kremu do rąk i bursztynków na nalewkę w hotelu), które odwiedziłam w piątek po raz drugi (gdy byłam tam pierwszy raz, z powodu pandemii nie były włączone multimedia).
 Te cudowne pierścionki poniżej to dzieła starych polskich wytwórni Rytosztuka i Imago Artis - moje marzenie, bo chociaż mam dużo starego srebra z bursztynem, to te są bardzo trudne do zdobycia, a jak wiecie kocham te kamyki i wierzę, że są czymś więcej, niż tylko żywicą. One naprawdę mają jakąś magiczną moc. 

Haiku o inkluzji

Kropla bursztynu
Fascynuje stopklatką.
Okruszki życia...

jik
            ***Cytat w tytule postu, Siegfried Lenz, a jak będziecie w cudownym Gdańsku, oprócz zabytków i plaży, koniecznie musicie odwiedzić Muzeum Bursztynu, bo zdjęcia absolutnie nie odzwierciedlają piękna eksponatów. 
 
        Pozdrawiam wszystkich, którzy do mnie zaglądają i posyłam moc bursztynowych serdeczności!
 

    Muzeum Bursztynu mieści się w Wielkim Młynie w centrum Starego Miasta. Zbiory są imponujące!

77 komentarzy:

  1. A mnie tam zawsze rozczulały te owady zamknięte w żywiczej czeluści na wieki wieków. Radosnego świętowania życzę no i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest naprawdę piękne - takie owady, fragmenty roślin. Dlatego tak bardzo lubię bursztyny. Uściski, Karolino!

      Usuń
  2. Podobną ekspozycje obejrzałam na zamku w Malborku, zachwycające eksponaty!
    Mam kilka bursztynów w biżuterii, ale raczej skromnych rozmiarów:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę w wakacje pojechać wreszcie do Malborka, bo nie byłam tam sto lat. Byłam też w muzeach bursztynu w Jarosławcu (cudne eksponaty) i w Kołobrzegu. Bursztyny są dość drogie, niedawno za dość spory wisiorek zapłaciłam 500 zł. Ale mnie wołał po prostu. Kupuję też psiakowi bursztynowe obróżki, w ogóle nie łapie kleszczy.

      Usuń
  3. Piękne zbiory, niesamowite eksponaty.
    Nie byłam nigdy w żadnym takim bursztynowym muzeum, więc próbuję sobie wyobrazić, jak to musi niesamowicie wyglądać na żywo, skoro już na zdjęciach robi takie niesamowite wrażenie.
    A Twój wiersz piękny... poruszył mnie do głębi.
    Przytulasy podwrocławskie, JoAnno...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie minęłam Tczew, ale jak będę w podwrocławskich okolicach, ok. 20;40 - wyślę Ci energetyczne uściski! Ciesze się, że mój wiersz Cię poruszył, rzadko teraz piszę wiersze - tym bardziej się cieszę.

      Usuń
  4. Ach no 🔥cuda i dziwy! A wiersz mnie poraził bo czuję w nim źródło wszystkiego co jest na tym świecie i dalej. Wspaniały post kochana Joaneczko 🧡🧡 Jeszcze nie raz przeczytam ten wiersz! 🔥🧡 Buziaki 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Joasiu, bardzo się cieszę, że wiersz Ci się podoba. Właśnie wracam z Gdańska, niestety. Pozdrawiam, uściski i buziaki!

      Usuń
  5. Hay piezas de ámbar muy bellas. Me gustaría ir a ese museo. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bursztyn jest niesamowity. U nas w Krakowie też jest Muzeum Bursztynu. Muszę się w końcu wybrać. Mam jeszcze w planach Muzeum Collegium Maius. Bardzo ciekawe. Dużo zwiedzania. Przepiękna wystawa. Ściskam mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja muszę w końcu kochany, cudny Kraków odwiedzić, bo bardzo dawno już tam nie byłam. Ale Gdańsk jest równie piękny. Moc serdeczności, Kasiu!

      Usuń
  7. Hola Joanna tu entrada es muy linda(ámbar),te agradezco que dejaras una huella en mi blog para venir a conocerte, ojalá sigamos en contacto, té dejo un abrazo cariñoso desde este lado del mundo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Not sure if we have amber museums over here...they are really beautiful.

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny wiersz. Bursztyny uwielbiam. Najbardziej takie niewygładzone, prosto z morza. Marzy mi się pierścionek z takim 💛🧡🤎

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam jeden wisior z częściowo wygładzonym mlecznym bursztynem. Pierścionków mam dużo, ale czasem noszę inne kamienie, w zależności od tego, jakie mam na sobie ciuchy, lub jaki mam nastrój. :) Lubię też ametysty i białe uleksyty - tzw. kocie oczka.

      Usuń
  10. Lubię oglądać bursztyny, ale nie mam żadnych w domu. Ciotka mi kiedyś dała srebrny pierścień z olbrzymim bursztynem, leży gdzieś u rodziców pod warstwą kurzu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matko i córko, jeśli dała Ci ciotka, to może to być stare srebro, ostatnio kupiłam koronkę Warmet (taki wzór starego pierścionka) po bardzo okazyjnej cenie 800 zł. Więc szukaj go u rodziców! :D

      Usuń
    2. Sprzedać, to bardzo dobry pomysł.

      Usuń
    3. Wstrzymałabym się, bo to ciągle drożeje. Naprawdę.

      Usuń

  11. Mystical amber, a witness of the times.
    Happy monday JoAnna
    kisses

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne okazy. Chciałabym odwiedzić kiedyś to muzeum :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Joanno chciałabym skomentować Twój wiersz, ale tego nie zrobię, bo myślę, że nie ma takiej potrzeby, żeby go rozbierać na cząstki. Każdy może w nim zobaczyć to, co mu w duszy gra i to jest piękne. Mnie się w oku łza zakręciła, być może z tego samego powodu, dla którego Ty go napisałaś...Natomiast w sprawie bursztynu - jako młoda dziewczyna miałam wisiorek, bursztynową łezkę z zatopionym nasionkiem, który nosiłam latami, przez 24 godziny na dobę bo był on moim talizmanem, który przemówił do mnie w chwili, kiedy go zobaczyłam na wystawie u Jubilera, więc wiedziałam, że muszę go mieć. Później wszystko się zmieniło, czas go zmatowił i nadkruszył a ja już nie byłam tą samą osobą, która go wybrała. Definitywnie rozstałam się z nim, kiedy wyjechałam na emigrację, ale to już inna historia. Natomiast co do wystawy bursztynu - widziałam tę w Malborku, ale jak sądzę, gdańskie zbiory są jeszcze jednym powodem, żeby odwiedzić to miasto. Serdecznie Cię pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, cieszę się, że do mnie zajrzałaś. też pamiętam z dzieciństwa wisiorek z Cepelii i pierścionek. Potem dostałam od babci duży pierścionek, ale był za duży i go zgubiłam i na wiele lat obraziłam się na bursztyny. Kilka lat temu wróciły do łask. W Malborku będę latem, nie omieszkam zajrzeć, a Gdańsk jest pięknym i naprawdę wartym odwiedzenia miastem. Uściski i serdeczności!

      Usuń
  14. I really like amber. I have a ring with amber and a painting made of amber.

    OdpowiedzUsuń
  15. Hello, JoAnna! I really like amber. I have a ring with amber and a painting made of amber in my home.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Irina, thank you for your comments, hugs and warm greetings to you.

      Usuń
  16. To ja niekoniecznie. Nie lubię bursztynów od zawsze. Zastanowiłam się, dlaczego i chyba już wiem. Ze względu na "nie moją" kolorystykę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślałam o kolorystyce, ale wpasowuje się we wszystko, a ostatnio dostałam dwie pary kolczyków z pięknego, czerwonego bursztynu - cudo!

      Usuń
  17. El ambar me parece precioso, el ajedrez que muestras es espectacular. Un abrazo

    OdpowiedzUsuń
  18. Me gusta mucho el ambar!! Aunque no con insectos.

    OdpowiedzUsuń
  19. te bursztynowe cacuszka mają coś w sobie... zamknięty czas przeszłości

    OdpowiedzUsuń
  20. Oi, está tudo bem? E a Pascoa, como foi por aí?
    Um beijo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sim, está tudo bem para mim, o Natal acabou e estou de volta ao trabalho. Abraços!

      Usuń
  21. JoAsiu! Twój wiersz jest bardzo piękny. Bursztyny zawsze oglądam z wielką przyjemnością. Ostatnio oglądałam wspaniałe wyroby w samym sercu Krakowa na ulicy Świętego Jana. Lubię też oryginalną biżuterię z polskim złotem Bałtyku i mam jej sporo.
    Przesyłam Ci moc uścisków i serdecznych pozdrowień:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę wreszcie wybrać się do Krakowa. Koniecznie. Tak dawno nie byłam... Moc serdeczności i pozdrowień, Łucjo!

      Usuń
  22. Gostei do seu poema, que é excelente.
    E também gostei de ver as fotos do museu do âmbar.
    Tenha uma ótima semana.
    Beijos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obrigado, meu amigo, raramente escrevo poesia nos dias de hoje - acho que estou esgotado. Saudações, desejo-lhe bons dias.

      Usuń
  23. Asiu ten wiersz tak do mnie trafił, ze aż dotknął mojego serca. Piękny!

    OdpowiedzUsuń
  24. Najlepsze w życiu są takie proste sprawy,
    jeśli tylko potrafi się je zatrzymać,
    zaczarować, zakląć na zawsze, jak lot komara w bursztynie ...

    // Jacek Krawczyk //

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi


    1. Nikt nie urodził się mistrzem. Geniusz to kropla talentu zatopiona w morzu wysiłku i pracy. To mały owad w bursztynie. Sam w sobie nie znaczy nic. Dopiero gdy otoczy go złocista, lśniąca żywica, która zna sekret, jak wyeksponować piękno, zyskuje nieśmiertelność na zawsze.


      Katarzyna Kielecka

      Usuń
  25. Joanna, preciosa entrada, me encanto.
    Me hubiera gustadó ver ese museo, se ve bien bonito
    Abrazos y besos
    .

    OdpowiedzUsuń
  26. Przekreślać człowieka w spamie za dobre chęci? To do Ciebie nie podobne...
    Ta bursztynowa szachownica to majstersztyk! W ogóle wszystkie bursztyny piękne i unikatowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nikogo w realu nie przekreślam, w wierszach samo wychodzi - piszesz, to wiesz, jak jest. :))

      Usuń
  27. Nietuzinkowy kamień kryjący tajemnice w środku

    OdpowiedzUsuń
  28. Odwiedziłam kilka podobnych muzeów bursztynowych. Świetne miejsca. Bursztyny uwielbiam. Piękne, niezwykłe. Mam bursztynową biżuterię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpiękniejsze w bursztynach jest to, że każdy jest inny.

      Usuń
  29. Hello,
    I've heard of this material before, but I've never seen it like this, it's beautiful! And the work is marvellous! As for that email, it seems to be quite mysterious, you never know who is on the other side! Caution!
    The building is beautiful btw!

    OdpowiedzUsuń
  30. Byłam dokładnie w tym muzeum, było przepięknie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wspaniałe, świetnie zrobione i klimatyczne.

      Usuń
  31. Piękna biżuteria i ciekawe okazy bursztynu.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias, Joanna, me gusta mucho el ámbar. Que la pasen bien, abrazos!

      Usuń
  32. Witaj Kochana 💜
    Ależ piękne miejsce i imponujący zbiór! Nam brakło czasu aby odwiedzić to miejsce podczas naszego tegorocznego pobytu w Gdańsku. Ale nic nie szkodzi, będzie powód aby tam wrócić 🙂
    Udanego kwietnia 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to mówią: nic straconego, okazja będzie - warto tam pójść. Uściski, Kochana!

      Usuń
  33. Niesamowity wiersz i przepiękne eksponaty! Mam kilka par kolczyków z bursztynami, ale moja kolekcja jest raczej skromna:)
    Dobrego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolczyki z bursztynami mają moc! Uwielbiam, kiedyś tu pokażę, moc serdeczności, Kingo!

      Usuń
  34. Wspaniałości... taki ciekawy zbiór na pewno warto zobaczyć na własne oczy. Bursztyn ma w sobie coś nostalgicznego, uwielbiam te kawałki zastygłej materii organicznej... te zatrzymane "okruszki życia". Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bursztyny są cudne i bardzo dobrze na mnie działają. Nie dziwię się, że w wielu kulturach uchodzą za talizmany. Uściski i serdeczności, Aniu.

      Usuń
  35. Speaking of handcreams, I used to love your Farmona hand creams, but sadly they are no longer available here, also Wedell chocolates. I hate it when I start to love something and then it disappears from the market.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wedel is a very old company, and I like hand creams very much. I'm also like that that many perfumes disappear from the market, but then I buy online if the prices are affordable.

      Usuń
  36. a museum with special features shows many valuable amber collections....

    OdpowiedzUsuń
  37. Bellissimo post e fotografie!

    OdpowiedzUsuń
  38. No i okazuje się, że pokazujesz kolejną dziedzinę, którą tak lubię, czyli bursztyny :).
    Nie mam ich wiele, ale zawsze mnie fascynuje ich różnorodność.
    A budynek muzeum też istne cudo.
    Dziękuję za pokazanie tych wspaniałych zbiorów :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)