Translate

06 sierpnia 2024

UWAGA SPOILER czyli pismo prawdę ci powie

         Witajcie, dawno już nie spoilerowałam, więc serdecznie zapraszam, voilà!

        Dzisiaj chcę napisać kilka słów o filmie, który światową premierę miał prawie rok temu (wrzesień 2023), ale dopiero teraz pojawił się w polskich kinach. Wybrałam się na ten film nic o nim nie wiedząc, oprócz tego, że gra w nim jedna z moich ulubionych brytyjskich aktorek - Olivia Colman.Tak robię, bo chcę oglądać filmy bez opinii krytyków, chcę zawsze wyrobić sobie własne zdanie na temat filmu, bo przecież każdy z nas inaczej odbiera sztukę, inaczej patrzy na świat...

        Olivia Colman to nie jest aktorka - to jest aktorzyca, aktorskie zwierzę, które świetnie odnajduje się w każdej roli. I właściwie dla niej często oglądam filmy, jej nazwisko sprawia, że wiem, iż film jest wart obejrzenia. Ten film ma jeszcze jeden aktorski atut - jest nim Timothy Spall - aktor wybitny, charakterystyczny, znany m.in. z serii o Harrym Potterze, z Zaczarowanej, Kwiatu Pustyni i wielu innych. Teraz aktor jest odmieniony, młodszy o jakieś 40 kilogramów, co tylko dodaje mu uroku, świetny!

        I tak Olivia gra Edith - bogobojną, zgorzkniałą starą pannę, mieszkającą z rodzicami, córkę zastraszonej, poddanej mężowi, bezosobowej matki i despotycznie patriarchalnego ojca, granego przez Timothego... Poznajemy bohaterkę, kiedy dostaje dziwne listy, pełne wulgaryzmów, epitetów, obraźliwe, niekulturalne i straszne. Listy, których autor nie przebiera w słowach.

        Ojciec zgłasza fakt otrzymywanych przez Edith, obraźliwych listów na policję, podejrzewając wyzwoloną, nieco wyemancypowaną sąsiadkę - Irlandkę, wdowę z córką, żyjącą bez ślubu z czarnoskórym mężczyzną (w tej roli również genialna Jessie Buckley). Jednak po zgłoszeniu faktu, okazuje się, że policja jest bardzo opieszała, a obrazoburcze, coraz bardziej zgryźliwe listy, zaczynają trafiać już nie tylko do Edith, ale do praktycznie wszystkich mieszkańców miasteczka.

        Rzecz - oparta na faktach - dzieje się po pierwszej wojnie światowej, w czasach, gdy kobiety zaczynały walczyć o swoje prawa i - mimo świetnych męskich ról i postaci - to kobiety są głównym motorem tego filmu - tej czarnej komedii w dobrym, angielskim stylu. Colman i Buckley kreują bezbłędny, iskrzący aktorski duet, są niesamowite, rewelacyjne w swoich rolach. Najlepsza na drugim planie jest  policjantka grana Anjanę Vasan (taki Doctor Watson w spódnicy). Film jest bardzo kobiecy, ale w przeciwieństwie do wielu oglądanych ostatnio filmów - nie jest manifestem emancypacji kobiet, jest po prostu komedią, w której kobiety wysuwają się na pierwszy plan, w której ich solidarność jest odbierana jako coś normalnego.

        Mogłabym długo pisać o tym dziele, ale chciałabym was zachęcić do pójścia do kina, do obejrzenia tego filmu i do wyciągnięcia własnych wniosków z projekcji. Osobiście lubię filmy ukazujące małe społeczności i ich zwyczaje, wady, przywary z przymrużeniem oka. 

    Obecnie - chociaż nikt już prawie nie pisze listów pismem odręcznym, wyćwiczonym, z piękną a czasem osobliwą kaligrafią - mamy echa takiego postępowania w postaci hejtów w Internecie. Dlatego temat filmu, wbrew pozorom jest wciąż aktualny, a może nawet jeszcze bardziej niż w latach dwudziestych ubiegłego wieku, bo net oferuje niewtajemniczonym pewną bezkarność?

        Wredne liściki (Vicked Little Letters), reżyseria Thea Sharrock, scenariusz Johny Sweet, Francja, Wielka Brytania, USA, 9 września 2023, premiera polska 26 lipca 2024

    Moja ocena filmu: 7/10. Szczerze polecam, bo chociaż praktycznie z góry wszystko wiadomo, wiemy, kto pisze listy i jak skończy się film - jest to kino solidne, świetnie zagrane, z bezbłędną scenografią, świetnymi kostiumami, dobrą muzyką. Owszem, jest też poprawne politycznie (to znak naszych czasów), ale naprawdę bawi, spełnia swoją rolę jako gatunku już nieco zapomnianego, przygasłego, a przecież ciekawego i godnego uwagi. A gra aktorska, nawet w epizodach jest z górnej półki!

79 komentarzy:

  1. Oglądałam na Netflixie. Moim zdaniem film świetnie komentuje rzeczywistość w której oczekuje się od kobiety bycia miłą, potakującą i zabiegającą o lajki. W głowie się od tego robi nie najlepiej, jak pokazuje przypadek Edith.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hello JoAnna,
    I think this will be a nice movie. Nice to see all human with clothes of that time.
    I don't like war movies, but it's good that women are coming up now.
    Nice post.

    Many greetings,
    Marco

    OdpowiedzUsuń
  3. The film seems very interesting. I'd like to watch it too. Thank you, JoAnna!

    OdpowiedzUsuń
  4. It has a great script and cast. And a look back at the past, as well. It might not be for everyone, but I found it my cup of tea! Thanks for showcasing this film!

    OdpowiedzUsuń
  5. Such a pretty new header. So great to see your review. It is quirky..and such a unique way of seeing the history of that time...and based on fact. And to be from letters, as well. Thanks so much. Great to see your review!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. All the best my dear, thank you for your comment!

      Usuń
  6. Aktorkę bardzo lubię i cenię, a film może być ciekawy, poszukam, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz mieć okazję - zobacz, bo warto!

      Usuń
  7. I think this is going to be a great movie.
    I really like the actress Olivia Edith, I've seen her in many movies.
    I wish you a great Tuesday.
    Greetings Irma

    OdpowiedzUsuń
  8. Bella recensione grazie per averne parlato!Buona serata.

    OdpowiedzUsuń
  9. Love Olivia Colman! Gotta watch this :-) thank you, Joanna.

    OdpowiedzUsuń

  10. You describe the story of the film so beautifully. I really want to see him. <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Bez twojej opinii pewnie bym nie zwróciła uwagi na film tego typu, a teraz czuję się całkiem zainteresowana :)

    OdpowiedzUsuń
  12. I have never heard of this film!

    OdpowiedzUsuń
  13. Joasiu kochana oglądałam ten film i jest super! Podobala mi sie ta matka bridget jones w roli matki tej Edit! A Spell też fajnie zagrał tego tatusia spod ciemnej gwiazdy.Buziaki kochana pozdrawiam papa 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Joasiu, tak, Gemma Jones grała też matkę Bridget! Tutaj również gra świetnie, dobra aktorka. Dziękuję za filmik w e-mailu, uściski moja Droga!

      Usuń
  14. Jeszcze nie widziałam tego filmu. Ostatnio jakoś nie mam weny do oglądania czegokolwiek, ale zapiszę sobie na " zaś"🥰 tym bardziej że ostatnio tą aktorkę w Wonka i bardzo podobała mi się jej gra.
    Serdecznie pozdrawiam i ściskam 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Moniko, Olivia grała w tym filmie czarny charakter, wredną właścicielkę hotelu. :D Pozdrawiam, dobrego pobytu na Bałtykiem (przeczytałam u Iwonki) - ja też jutro jadę pooddychać!

      Usuń
  15. Mam w planach ten film. Dziękuję za Twoją recenzję.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obejrzyj, Izo, bo ciekawy, moc serdeczności posyłam do Ciebie!

      Usuń
  16. Nie oglądałam, ale nic straconego.
    Pozdrawiam najpiękniej kochana:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że niebawem będzie na Netflixie, więc na pewno nic straconego. Dobrego, Morgano!

      Usuń
  17. Czuję się zachęcona, uwielbiam filmy których akcja toczy w ubiegłym stuleciu, max do 50-60 lat. Pozdrawiam i dziękuję za tę polecajkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam i dziękuję za wizytę! Uściski!

      Usuń
  18. I haven't seen this one because unlike you I cannot stand Coleman, she is probably one of the worst actresses of her generation, always wooden, with the same vacant facial expression, you can always see she has no drama education and it shows so much. I avoid everything she is in, the same with wooden Gillian Anderson, also a godawful actress. I do, however love Jesse Buckley, she was outstanding in War and Peace, too bad she opted for a very quirky image so she does not get a lot of leading roles. She is currently shooting HAMNET with Paul Mescal.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paul Mescal is a great actor and I like him very much, I think he has a chance for a global career.

      Usuń
  19. Dziękuję, Joasiu, za polecenie filmu :) Jeśli pamiętasz, to wybieramy się z mężem od czasu do czasu do kina, robimy sobie takie małe wyprawy, więc będę miała na uwadze Twoją rekomendację. Całusy!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam! Fajne są takie wyprawy. Sama często jeżdżę do Wro, nie tylko do córki, ale też do kina albo na shopping. :D Całusy!

      Usuń
  20. Thanks for the recommendation of this movie that I don't know and I congratulate you for the header of blue flowers, it's really impressive! 💖🌟💕💘☀️🌸🌼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you Karolina, I was looking for these blue poppies for a long time because I wanted them to match, but I finally found them and the PhotoScape program helped me a bit. Hugs and kindness.

      Usuń
  21. Gracias por la reseña Tomó nota . A mi tambien me gusta esa actriz. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muchas gracias amiga Judith, besos y abrazos!

      Usuń
  22. La última película que vi en la que aparecía esta actriz fue en Wonka. Esta no la he visto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sí, en la película Wonka estuvo genial e interpretó a la villana.

      Usuń
  23. Hi, I discovered your blog through Marco, I find it very interesting.
    Regards

    OdpowiedzUsuń
  24. Zapowiada się całkiem ciekawie i mogłabym go obejrzeć :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może niebawem będzie na Netflixie, bo w innych krajach już jest.

      Usuń
  25. Jakoś wcześniej nieszczególnie chciałam ten film obejrzeć. Może jednak warto? Zobaczę, to się wypowiem. 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie mi powiedz, co myślisz, jak obejrzysz, jestem bardzo ciekawa!

      Usuń
  26. Indeed, it looks like an interesting film.
    Your blog is interesting and I will follow.
    Good afternoon JoAnne!

    OdpowiedzUsuń
  27. Hola JoAnna, intentaré encontrarla para verla, es difícil encontrar cine polaco en mi país, lo poco que he visto me pareció muy bueno.
    Te envío un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  28. Super, że napisałaś o tym filmie, bo pewnie nie zwróciłabym na niego uwagi, a zapowiada się bardzo fajnie:)

    OdpowiedzUsuń
  29. ja nie bardzo oglądam takie klimaty:) wolę horrory

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ogląda, co chce, ja też czasem lubię horrory.

      Usuń
  30. Przyznam szczerze, że nie słyszałam o tym filmie. Zresztą... nie jestem już na bieżąco w premierach, kiedy ja coś obejrzałam od początku do końca... jak jeszcze w ciąży byłam :D Kiedyś z pewnością obejrzę ten tytuł, bardzo lubię kino, zwłaszcza dobre kino a twoja ocena zachęca do seansu :) Jednak na razie udaje mi się rzucić okiem od czasu do czasu na coś w tv :D Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten stan, Klaudio, moja córka, jak była mała, pochłonęła mnie w całości, do dziś jest moją malutką dziewczynką. Serdeczności!

      Usuń
  31. What a captivating review! Olivia Colman and Timothy Spall are both such talented actors, and it sounds like this film really showcases their skills. I love how you’ve highlighted the unique aspects of the story and the strong performances. I just posted a new blog post (http://www.melodyjacob.com), I invite you to read and let me know what you think about it. Thank you!

    OdpowiedzUsuń
  32. A ja uwielbiam angielskie kryminały i thrillery mogą być też seriale kryminalne. Wielkie wrażenie zrobił na mnie "Pojedynek" gdzie grał jeden z moich ulubionych aktorów Michael Cane i Jude Ław to było niczym koncert na dwa fortepiany chociaż fabuła nieprawdopodobna 👍🙂🐕🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie oglądałam "Pojedynku", ale uwielbiam Michaela Caine'a od lat, odkąd zobaczyłam niesamowity, świetny film ot. Edukacja Rity. Jude też jest cudny, był boski w filmie "Wilde", w którym zagrał kochanka Oscara... Muszę chyba znaleźć ten serial, dziękuję za polecenie Elu, uściski!

      Usuń
  33. Bonjour Joana
    Merci de votre passage et de votre compliment sur mon blog
    Votre blog est super aussi
    Passez une bonne journée
    Sylvie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh, je suis tellement contente que tu sois passée, Sylvie. J'aime tellement votre pays et votre langue, mais je n'ai pas encore rencontré d'amis français dans la blogosphère.

      Usuń
  34. Therasia Fraire10.08.2024, 05:30

    Foi-me diagnosticado o vírus do herpes no ano de 2010, por isso a minha vida ficou devastada, já não tenho ideia do que poderia fazer da minha vida até que encontrei uma velha amiga minha, a Tiffany, com quem estudámos juntos nessa altura na faculdade, ela era uma afro-americana. explique-lhe o meu atual estado de saúde, ela riu-se e disse que não é um problema porque conhece um fitoterapeuta tradicional de África que me vai curar completamente com um fitoterápico. endereço de e-mail do fitoterapeuta drjekawo@ gmail.com Número Whatsapp +2347059818667. O Dr Jekawo respondeu ao meu e-mail e fiquei muito contente e ele explicou como será o tratamento durante 25 dias, concordei em pagar a taxa de preparação dos medicamentos à base de plantas e recebi o produto à base de plantas poucas semanas após a preparação dos medicamentos à base de plantas, bebo o fitoterápico conforme as instruções, devo confessar que o Dr. Jekawo é um ótimo fitoterapeuta tradicional, fiz um teste rápido e fiquei completamente curada, por isso recomendo-o à minha mãe que sofre de demência e ao meu marido que sofria de cancro da próstata também recebem curado pelo Dr . Quero utilizar esta plataforma para lhe agradecer muito e também recomendá-lo a qualquer pessoa que sofra de herpes, cancro, mioma, infecção da próstata, parkinson, gonorreia, hiv, clamídia, hpv, hepatite e tantas doenças com as quais o Dr. Jekawo pode curar o seu conhecimento ancestral de ervas está para além da minha imaginação.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciao JoAnna, non conoscevo questo film, mi pare di non averlo mai visto pubblicizzato. Mi piacciono le storie ambientate nei piccoli paesi di campagna, soprattutto se inglesi. La tua recensione mi ha incuriosito e mi piacerebbe vederlo.
    Un saluto e buon weekend 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciao Fra, grazie per la visita, buon fine settimana, un abbraccio!

      Usuń
  36. Szukałam na Netflixie i nie znalazłam, a w kinie w moim mieście tego filmu nie grają :(
    Wielka szkoda bo narobiłaś mi smaka xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie jest w Irlandii, UK i paru innych krajach, więc myślę, że u nas też niebawem będzie na Netflix. Na pewno obejrzysz!

      Usuń
  37. Joasiu zauważyłam że literówka się wkradła i zamiast aktora Caine'a wyszedł mi obywatel Cane to dlatego że pisząc w łóżku jestem ślepa jak kura. Natomiast co do Pojedynku chyba zrobiłam skrót myślowy gdyż jest to film a nie serial na podstawie sztuki Shaffera. To ciekawa historia bo Caine gral w dwóch ekranizacjach w pierwszej Mackiewicza na początku kariery jako Milo, podobno był tak przekonujący że wiele osób uważało że jest gejem. W drugiej tę rolę wspaiale zagrał Law ale on miał już ugruntowaną opinię kobieciarza. Widziałam sztukę i obydwa filmy trudno powiedzieć który jest lepszy ale obydwa polecam 👍🥰🌞

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Literówkami się absolutnie nie przejmuj, jak mam za długie pazury, zawsze mi coś wyskakuje. Na pewno poszukam filmów, bo uwielbiam kino. I niebieskookich aktorów, chociaż takim naj naj naj jest dla mnie Jeremy Irons. :) Moc serdeczności!

      Usuń
    2. Oczywiście pierwszy film Pojedynek był Mankiewicza a nie Mackiewicza!

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)