Translate

12 maja 2024

Lady in Red

Witajcie!

        Autorką wszystkich przedstawionych w dzisiejszym poście obrazów jest Elizabeth Adela Forbes (1859 -1912) kanadyjska malarka działająca głównie w Wielkiej Brytanii, gdzie spędziła większość życia i gdzie przedwcześnie zmarła z powodu nowotworu w wieku zaledwie 52 lat. 

     Jej obrazy znajdują się w kolekcjach muzeów w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Anglii.

     Mnie od bardzo dawna fascynuje jej sztuka, jej wrażliwość artystyczna, kolorystyka jej dzieł, artystyczne spojrzenie na świat i bardzo podobają mi się kobiety, które często malowała. Bardzo smutne dla mnie jest to, że tak utalentowana artystka jest mało znana w Polsce, że nawet nie ma o niej notki w polskiej wersji cioci zwanej Wikipedią. Dlatego piszę o niej ten post.

    Wiersz poniżej napisałam ponad dziesięć lat temu, patrząc na obraz artystki, a raczej wchodząc w ten obraz i medytując go (pierwszy obraz w dzisiejszym  poście) pt. On A Fine Day (1903). Absolutnie cudne dzieło olejne.

    Drugi wiersz - miniaturka został napisany pod wpływem drugiego obrazu, przedstawiającego zamyśloną kobietę - obraz powstał w latach 1897/1888 i nosi tytuł The Leaf. Dla mnie ten obraz - akwarela na papierze, jest bardzo wymowny i można go interpretować na wiele sposobów, a to właśnie w sztuce lubię najbardziej. 

Wiersze trzeci i czwarty, były napisane bez odniesienia do konkretnego obrazu, ale też pasują do dzisiejszego postu, dlatego je tutaj zamieszczam.

    Wszystkie obrazy Autorki są piękne, subtelne i bardzo kobiece, Forbes często malowała portrety, dzieci, naturę, sceny mitologiczne, a ja do dzisiejszego postu wybrałam te, na których uwieczniła kobiety w czerwonych sukienkach (na ostatnim jest kobieta w czerwonej bluzce), które sama po prostu uwielbiam. W ogóle lubię czerwone ciuchy i red lisptick. ;) A jak wiecie czerwone maki to moje najukochańsze kwiaty.
 

xXx

wtedy lubiłam czerwone sukienki
długie do ziemi z gładkiego jedwabiu
pieściły uda jak czuły zalotnik

kochałam biegać po makowej łące
śmiać się jak tylko dzierlatki potrafią
i świat rozjaśniać blaskiem ciemnych oczu

teraz uwielbiam siedzieć nieruchomo
uciszać usta czerwoną pomadką
taplać się w myślach jak mucha w oleju

kiedyś

nastanie cudowne zamglone
wejdę tam w białej sukni
piękna nieprzytomnie

będzie jak wtedy
jak teraz
jak zawsze

nie wyjdę stamtąd

z(g)asnę


JoAnna Idzikowska-Kęsik, 27 II 14

*

każde zawsze kiedyś się kończy
każde nigdy się kiedyś zaczyna
każde potem staje się teraz

jestem jesteś
tak bardzo
że aż

JoAnna Idzikowska - Kęsik, 2020 

Poranny spacer

Cztery makowe oczka
Patrzą na mnie

Zdziwione czerwienią
Mojej sukienki
 
JoAnna Idzikowska - Kęsik, 2023 
 

*
niektóre wiersze zostawiam
niedokończone
myśląc o czerwieni
maków
moich sukienek
i ust

tak powstają impresje
sekundy zapisane
w morzu niepamięci

makowe pąki w tym czasie
stroją się aby ozdobić łąki
 
mój podziw nad światem
rośnie
wraz z numerem PESEL 
 
ograne jam jest 
staje się metafizycznym
doznaniem  
 
zaczynam wierzyć
w siebie 
 
JoAnna Idzikowska - Kęsik, 12 V 2024 

Życzę Wam pięknego, udanego tygodnia. Pozdrawiam serdecznie wszystkich, którzy do mnie zaglądają.
 

116 komentarzy:

  1. Sigue gustándome el color rojo, es mi favorito, junto al color azul.
    Que tengas un feliz domingo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. También me gusta el azul y todas sus tonalidades, me gustan los colores en general. Saludos, una buena semana nueva para ti, besos!

      Usuń
  2. Makowe panny, panie. Kolor czerwony w sukienkach lubie na kims innym niz na sobie. Chyba lubie podziwiac innych :). Jakos ostatnio biel czy bardzo lekki kolor niebieski lub zielony czy bezowy wybieram na lato. Zima lubie szrosci i ciemne kolory do czerni wlacznie. Z wiekiem kontrasty sie jakos mieszaja wzajemnie: z bieli i czerni powstaje szarosc. Inne kolory sa urozmaiceniem ale nalezy je umiec dozowac. Dotyczy to rowniez pogladow na zycie, na swiat.
    Poezje czytam chetnie.
    Serdeczne pozdrowienia sle z malutka kropka czerwieni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam od małości tudzież od podstawówki ksywkę Makowa Panienka i tak mi zostało. Generalnie, oprócz brązowego, noszę wszystkie kolory na swoim ciele, jednak jedne częściej, inne rzadziej. Lubię mocne barwy, zielenie, kobalty, granaty, biel. Czerwień noszę zwłaszcza zimą, gdy brakuje mi energii i barw natury. Jaki nudny byłby świat, gdybyśmy wszyscy lubili to samo i nie daj bogini - tak samo myśleli!
      Bardzo Ci dziękuję, że do mnie zaglądasz, posyłam moc pozdrowień i serdeczności!

      Usuń
  3. The paintings are really beautiful!

    OdpowiedzUsuń
  4. Czerwień oznacza przecież nienawiść
    równie często, co miłość.

    // Victor Hugo //

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a przecież czerwień
      powinno opisywać się
      szarością słońce deszczem
      maki w listopadzie
      usta nocą

      Tadeusz Różewicz

      Usuń

  5. Beautiful words and paintings <3
    happy sunday JoAnna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you, dear LoveT. Have a great Sunday too. <3

      Usuń
  6. Piękne są te obrazy 😍

    OdpowiedzUsuń
  7. Such a beautiful theme! Love the art and the poetry!

    OdpowiedzUsuń
  8. Love the Sunday post! Thanks for the wonderful words with the art!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you, have a great Sunday and all new week!

      Usuń
  9. Przepiękne obrazy, cudne wiersze!
    Zrobiłam zdjęcie nietypowym makom, pokażę je kiedyś na blogu, specjalnie dla Ciebie!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh, to już się nie mogę doczekac, kiedy opublikujesz ten post!

      Usuń
  10. Wspaniałe wiersze o czerwonych sukienkach. Obrazy są piękne, to rzeczywiście wielka szkoda, że
    malarka nie jest znana w Polsce.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. czerwień mi się kojarzy z elegancką i nonszalancją:D piękny wiersz

    OdpowiedzUsuń
  12. ¡Qué linda y sensual la metáfora del primer verso! Y todo el poema, precioso.
    Las pinturas son muy delicadas, no conocía a esa artista, gracias por compartirla.
    Abrazo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Me alegro amigo mío de que te hayan gustado estos versos y de que hayas conocido a un artista maravilloso en mi blog, te envío un cordial saludo, te deseo una buena semana.

      Usuń
  13. Kocham ten twój piewrszy wiersz od dawien dawna kochana Joasiu a te inne też cudne są i wspaniałe. Bardzo mi sie podoba ten z tego roku.Ja też dojrzewam z powodu peselu i to wcale nie jest takie złe. Trzymaj się moja Joasiu i dbaj o sibie i niech ci sie ta stópka szybko zagoi.Buziaki kochana papapa!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki bardzo. Siedzę właśnie ze stopą obłożoną liśćmi kapusty z nadzieją, że jutro dam radę... A jak będzie, zobaczymy. Ten wiersz napisałam dzisiaj, ot tak, na przysłowiowym kolanie, bo chociaż kolano mnie nie boli. :DDDDD Dobrego Asiu, miej piękny nowy tydzień!

      Usuń
  14. Jou gedig is 'n intieme en emosionele uiting van verandering en verlange. Die beeldspraak van die vryende rokke en die speelse geluk van kinderjare skep 'n nostalgie wat aangrypend is. Die verandering na 'n stil en reflektiewe houding, en die besinning oor die verganklikheid van tyd en herinneringe, is deurspek met 'n gevoel van weemoed en berusting. Die finale beeld van diepe slaap as 'n ontsnapping uit die werklikheid dra 'n gevoel van rus en vrede. Jou woorde vang 'n tydlose menslike ervaring op 'n ongelooflike manier op. Baie dankie vir die deel van hierdie pragtige stuk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you Melody for such an interesting comment! Greetings and wishing you a successful new week, hugs.

      PS Your language is extraordinary!

      Usuń
  15. The one medium I never really did well with is oils. Good oil paintings are a wonder to me. These are wonderfully done. Poetry, prose and philosophy are from the heart. Great post.

    Hugs and Blessings

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I didn't even try to paint an oil painting! Thank you for your comment, I wish you a successful new week. All the best!

      Usuń
  16. Todo precioso.
    Un conjunto de belleza. Excelentes pinturas.
    Un abrazo,
    Feliz comienzo de semana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias querida Amalia, te deseo una maravillosa semana nueva, abrazos y calor te mando. <3

      Usuń
  17. Joasiu ! Dziękuję Ci za to, że jesteś ! U Ciebie spotykam prawdziwą poezję, taką nieudawaną. Powiedzieć, że wiersz piękny - to za mało. Ja to czuję całą sobą. Obrazy - przepiękne, takie jak lubię, opowiadają o życiu. Dziękuję :) Ściskam serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wizytę i komentarz Ula! Posyłam Ci dobre myśli, życzę wspaniałego nowego tygodnia. Niech Ci się pięknie darzy! :)))

      Usuń
  18. Piękne obrazy. Ta czerwień nadaje im szczególnego wyrazu. O artystce czytam pierwszy raz w życiu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  19. Has hecho un paseo poético por esos prados pintados, por los caminos de flores y vestidos bonitos, tus letras me encantaron son hermosas. Las pinturas maravillosas. Te dejo un beso

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muchas gracias, me gusta combinar imágenes con poesía. :) Besos, amiga Hanna.

      Usuń
  20. Querida y bella amiga, las pinturas son preciosas, igual que tus poesías, es una delicia visitarte
    Abrazos y besos mi hermosa amiga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muchas gracias hermoso comentario querida Liz. Te mando cálidos pensamientos, abrazos, ¡buena suerte! Besos!

      Usuń
  21. Joanna, que tengas un hermoso inicio de semana.
    Abrazos y besos hermosa

    OdpowiedzUsuń
  22. Olá, Joanna!
    Belas pinturas aqui partilhas. Gosto muito do vermelho na roupa de mulher. Especialmente de vestidos.
    Igualmente belos os teus poemas. Mesmo como dizes, inacabados.
    Gostei muito.

    Deixo os meus votos de feliz semana, com tudo de bom.
    Beijinhos!

    Mário Margaride

    http://poesiaaquiesta.blogspot.com
    https://soltaastuaspalavras.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muito obrigado comentário lindo querido amigo. Estou a enviar-vos pensamentos calorosos, abraços, tenham um bom fim de semana!

      Usuń
  23. Me gusto mucho es pintura tiene hermosas obras muy romanticas y soñadoras. Igual que tus poemas mi favorito es el segundo. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muchas gracias hermoso comentario, les mando un cálido pensamiento, abrazos, que tengan un buen fin de semana!

      Usuń
  24. Plain and simple, I love this post, the painter and yourself as a poet,
    a magnificent combination!
    Have a great week ahead! ˖˵˵˵˵˵˵ଘ( ꈍᴗꈍ)⋆🌷🌷🌷🌷🌷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias, querida Hada, por este hermoso comentario y buenos deseos. Ahora tengo tan poco tiempo... Abrazos y cordialidad, besos!

      Usuń
  25. Podoba mi się końcówka ostatniego wiersza. Nie przestawaj wierzyć w siebie. Dobrego nowego tygodnia🤗

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo rzadko stosuję kolory, a czerwień to już w ogóle. Aczkolwiek zdarza się. No i mam dwa czerwone fotele ❤️♥️ I zrobiłam foto sesję makom w zeszłym roku. Ale do meritum. Obrazy są niesamowite. Wielki talent. Muszę poszukać więcej. Dziękuję 😘 A wiersze - są jak czuły dotyk w samo serce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, te maki to kocham szalenie od maleńkości, mam zdjęcie, gdy ledwo chodziłam, nie mam jeszcze roku, a już mam w rękach makowy kwiatek. Uściski Sylwio!

      Usuń
  27. No conozco a esta artista, pero me han gustado sus cuadros!

    OdpowiedzUsuń
  28. What beautiful paintings and I also love red.
    I really like the poems.
    I wish you a beautiful week.
    Greetings Irma

    OdpowiedzUsuń
  29. Belíssimas pinturas.
    Também gostei das suas palavras poéticas.
    Tenha uma ótima semana.🌼
    Beijos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obrigado querido amigo, melhores cumprimentos, desejo-lhe um bom fim de semana. :)

      Usuń
  30. Obrazy przepiękne, romantyczne, nostalgiczne, głębokie, klimatyczne! I ciekawe wiersze. Lubię czerwień, choć w ubiorze sięgam po nią niezbyt często, czasem w dodatkach. Mam np. czerwone korale. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czerwone korale - i od razu słyszę Halinkę Mlynkovą. :)))

      Usuń
  31. Such romantic and idyllic paintings indeed.

    OdpowiedzUsuń
  32. Muszę przyznać, że te obrazy są zachwycające.

    OdpowiedzUsuń
  33. Very interesting post, thanks for sharing

    OdpowiedzUsuń
  34. Vaya cuadros más bonitos, qué pena que esta artista no esté reconocida, hay tantos como ella que no son conocidos y tienen obras preciosas. Así que me alegra que nos la hayas dado a conocer, y a sus obras, la verdad es que me ha encantado todo.

    Un beso enorme.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muchas gracias por tan bonito comentario. Te mando cálidos pensamientos, abrazos, ¡buena suerte!

      Usuń
  35. So beautiful. I love your words.
    www.rsrue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  36. Hola, JoAnna, tienes un precioso blog, gracias por darme la oportunidad de conocerlo, nos regalas unas pinturas bellísimas. Y las letras no las entiendo tienes que perdonarme porque no no sé leerlas no sé qué idioma es si tú me lo dices quizá lo pueda poner en un traductor.
    No te escribo mucho porque no estoy muy bien ni moral ni físicamente, a ver si mejora un poco mi estado y luego vuelvo a pasar por esta tu casa.
    🌺🌺🌺🙅🙏🤗
    Te dejo besitos y que todo vaya bien en tu vida.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hola Marina, muchas gracias por tu visita y tu bonito y sincero comentario. Les deseo mejor bienestar, mucha salud, fe y esperanza. Os saludo cordialmente y os envío muchos buenos pensamientos.

      Usuń
  37. Joasiu, piękne są te Twoje wiersze inspirowane czerwienią i obrazami Elizabeth Forbes. Wspaniale uchwyciłaś ich nastrój, mam wrażenie, że gdyby malarka była poetką stworzyłaby wiersze podobne do Twoich. Przypomniałaś mi piosenkę " The Lady in Red", którą śpiewał Chris de Burgh, to były piękne czasy, kiedy ludzie po prostu śpiewali bez robienia dziwacznego show. Choć nie ubieram się na czerwono, miałam wtedy długą i marszczoną czerwoną spódnicę z powiewnej bawełny, w której czułam się inną osobą. Pozdrawiam najserdeczniej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię tę piosenkę, Elu. Jest już wiekowa, jednak dobre piosenki są uniwersalne jak dobre wiersze i wciąż aktualne. Mam sporo czerwonych rzeczy, bo dobrze się w nich czuję i dodają mi energii. Moc uścisków i serdeczności posyłam Tobie, dobrego weekendu!

      Usuń
  38. Niesamowite są Twoje wiersze, tak piękne i trafne!
    Obrazy wspaniałe, nie znałam wcześniej tej artystki.
    Też kocham czerwień! Mam słabość do ubrań, pomadek i kwiatów w tym kolorze.
    Cudownego tygodnia Joasiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kingo. Odkryłam ją i jej obrazy dawno temu buszując po sieci. I dlatego lubię internet, choć nie brakuje tu złych person. Cudnego weekendu, tydzień miałam taki, że zapomniałam, jak się nazywam, a następny wcale nie zapowiada się łatwiejszy. Moc serdeczności dla Ciebie!

      Usuń
  39. Olá, querida Joanna, finalmente estou com internet, agradeço muito seu carinho. Realmente essa enchente arrasou meu Estado, muito Porto Alegre, a capital do Estado do Rio Grande do Sul. E 80% das cidades estão arrasadas, também. Muito pior do que a enchente
    de 1941 - eu nem tinha nascido. Hoje choveu, amanha vai chover, vem uma trégua e quinta feira começa a chuva novamente.
    Moramos no nono andar, é alto, o pior, não aconteceu, que é perder tudo. Mas o povo do meu Estado está sofrendo muito, salvo os que moram em andar alto ou em bairros que não chegou muita água.
    Quanto a essa sua postagem, belíssima, amei a pintura de Elizabeth Adela Forbes, a da sua imagem refletindo na água é belíssima.
    Aliás, gostei muito de todas , excelentes. Belíssima postem acompanhada de sua linda poesia, um encanto!
    Muito bom vir aqui hoje, ler os amigos, pois há mais de 10 dias nosso foco está na enchente, na tristeza da nossa gente.
    Uma boa semana, muita paz e obrigada pelo seu carinho.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tais Estrada. Estou realmente sem palavras para expressar minha dor. Sobrevivi à inundação na Polónia em 1997, mas pela sua descrição parece que é muito pior no seu país. Estou convosco e com o povo do vosso país nos meus pensamentos, envolvo-vos em energia positiva, acredito que as chuvas vão parar e a vossa vida voltará ao normal, que será boa e bela, e é isso que desejo a vós, aos vossos compatriotas e a todas as pessoas afectadas por este cataclismo. Mando cumprimentos, abraços, beijos. Que os anjos bons vos protejam.

      Usuń
  40. Beautiful poems and wonderful paintings! Love your exploration of color and emotion.

    OdpowiedzUsuń
  41. Przepiękne obrazy, wiersze i w ogóle uwielbiam twoje wpisy Kochana <3 Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego :) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, moc serdeczności posyłam do Ciebie!

      Usuń
  42. Gdybym miała choć odrobinę talentu, to tak właśnie bym malowała, cudne.:))
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, takie obrazy bardzo do mnie przemawiają. :)

      Usuń
  43. Dobrze, że jest taka Asia co napisze o takich wspaniałych pracach. Dzięki Tobie dowiaduje się o różnych artystach, których inaczej bym nie poznała. Dziękuję Dobra Duszyczko. Twoja wrażliwość i szerokie horyzonty zasługują na wielką pochwałę. Cieszę się, że trafiłam na Twojego bloga. Szacunek Asiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh, zarumieniłam się... Też lubię Twój blog! <3

      Usuń
  44. Piękne te obrazy, takie subtelne:)
    Serdeczności zostawiam kochana:)

    OdpowiedzUsuń
  45. Wspaniała twórczość... zarówno Elizabeth, jak i Twoja Joanno... "uciszać usta czerwoną pomadką"... piękne:) Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)