Translate

08 stycznia 2024

UWAGA POEZJA czyli niezwykły wiersz Bolesława Leśmiana

 


Bałwan ze śniegu

Tam - u sa­me­go la­sów brze­gu,
Gdzie kruk -je­dy­ny pust­ki widz,
Ktoś go ule­pił z tego śnie­gu,
Co mu na imię: biel i nic...


Na gło­wę śmiesz­ną wdział cza­pu­lę,
A w bok że­bra­czy wra­ził kij -
I w oczy spoj­rzał mu nie­czu­le
I rzekł na drwi­ny: "Chcesz - to żyj!"


I żył nie­zgrab­ny, byle jaki,
A gdym doń przy­szedł śla­dem trwóg -
Już weń wie­rzy­ły wszyst­kie pta­ki,
Więc zro­zu­mia­łem, że to - bóg...


Cza­ro­wał drze­wa ócz bły­sko­tem,
Pier­sią, do któ­rej wi­chry lgną -
I ku­sił mnie nie­wie­dzą o tem,
Co było we mnie - tyl­ko mną...


Pan ośnie­żo­nej w dal przy­czy­ny
Po­przez śle­po­tę mroź­nych cisz
Pa­trzał w wą­do­ły i w ni­zi­ny,
Co mu się śni­ły wzwyż i wzwyż!


A kie­dy po­blask wziął od słoń­ca
I w ni­cość za­lśnił - błęd­ny wskaz -
Po­ją­łem wszyst­ko aż do koń­ca


I uwie­rzy­łem jesz­cze raz! 

Bolesław Leśmian


             Bolesław Leśmian (1877 - 1937) - to dla mnie jeden z tych poetów, którzy stanowią absolutnie osobne i wyjątkowe zjawisko w polskiej poezji. To intelektualista i indywidualista, nadpoeta, geniusz wymyślający słowa, wrażliwy obserwator czasem bardzo smutnej rzeczywistości. To człowiek niezwykle mądry, oczytany, skromny, którego życie nigdy nie rozpieszczało, za ton rozpieszczał i upiększał polską poezję.

            Jego poezja towarzyszy mi od - naprawdę - maleńkości, bo mój ojciec go po prostu uwielbiał i czytał mi jego wiersze: m.in. bezbłędną "Lalkę", baśniową "Dziewczynę" i niesamowitego "Kopciuszka". W domu było kilka tomików jego poezji, były też baśnie.

            Ten blog założyłam w dzień jego urodzin - 22 stycznia, ponieważ jest poetą, którego wiersze tkwią we mnie bardzo głęboko i które zawsze recytowałam na różnych recytatorskich konkursach a także na egzaminach do PWST.

            Prezentowany dziś, z pozoru bardzo prosty czy wręcz nawet banalny wiersz, jest niesamowicie mądry, ma drugie i trzecie dno. Trzeba go czytać sercem. Uwielbiam ten wiersz! Prezentuję Wam go z nadzieją, że odczytacie go w sobie tylko właściwy sposób i tak go zrozumiecie. Dla mnie to wiersz płynący zarówno z serca jak i z głębokich pokładów podświadomości. Tekst, który należy kontemplować.

                O poecie napiszę więcej niebawem, gdy będę opisywać znak Wodnika, a tymczasem szczerze Was zachęcam do czytania poezji, do wchodzenia w inne światy zaklęte w wierszach. 


*zdjęcie kruka i poety z internetu, obraz: Paul Weimann - Zimowy pejzaż

44 komentarze:

  1. I haven't heard of him before, must admit.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He's a really good poet, very underestimated during his lifetime.

      Usuń
  2. Bardzo piękny wiersz Joasiu kochana i na czasie bo zimno 🥶. Nie znalazłam tego tekstu więc dziękuję 🙏 buziaki 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się zdaje, że zima jest tu metaforą. Ale się cieszę, że się Tobie podoba ten wiersz. Uściski!

      Usuń
  3. Piękny wiersz! Dziękuję za podzielenie się tym wyjątkowym poetą! :)

    Pozdrawiam serdecznie, Dollka 🍀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wizytę i komentarz, pozdrawiam.

      Usuń
  4. Piękny ten wiersz Leśmiana. Próbuje zrozumieć i mi same jakieś nieporadne interpretacje wychodzą. Widać jaki ze mnie bałwan...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczności. 💕

      Usuń
    2. Eh, jestem pewna, że zrozumiałaś, bo każdy ma swoją interpretację i ta własna jest the best.

      Usuń
    3. Uściski z bardzo zimnego Bolesławca. :)

      Usuń
    4. Bałwan u wszystkich Słowian oznaczał posąg bóstwa obdarzony czcią, czyli idola. Nieświadomie z pokolenia na pokolenie przekazujemy obyczajowość i wiedzę przodków.

      Usuń
    5. Wiedza naszych przodków jest zaskakująco dobra, pełna mądrości i życia w zgodzie na naturą.

      Usuń
  5. Beautiful crow, great painting and a wonderful poem.
    I didn't know the poet, thanks for sharing.
    Greetings from Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you for such beautiful, kind words, Maria, best regards

      Usuń
  6. Mogę was nauczyć,
    jak uwięzić w butelce sławę, uwarzyć chwałę,
    a nawet powstrzymać śmierć...
    Jeśli tylko nie jesteście bandą bałwanów, jakich zwykle muszę nauczać.
    // J.K. Rowling //

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszyscy jesteśmy uczniakami życia i śmierci. Tak to już jest. :D

      Usuń
  7. Lubię poezję Leśmiana o zimie. Podoba mi się wiersz Bałwan ze śniegu.
    Jest taki trochę liryczny, trochę filozoficzny.

    ŚNIEG to jeden z moich ulubionych wierszy tego poety.

    Pamiętam ów ruchliwie rozbłyskany szron
    I śniegu ociężałe w gałęziach nawiesie,
    I jego nieustanny z drzew na ziemię zron,
    I uczucie, że w słońcu razem z śniegiem skrzę się...
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Śnieg jest przecudny. Także bardzo, bardzo dwuznaczny, można go interpretować na tysiąc sposobów...

      Serce marło, gdym w dłoni unosił ten ślad
      W ciszę śniegu, co, prósząc, weselił się w niebie.
      Śnieg ustał — i minęło odtąd tyle lat,
      Ile trzeba, by ślady zatracić do siebie.

      Uściski i serdeczności Łucjo! Trzymaj się ciepło w ten mróz.

      Usuń
  8. Lubię Leśmiana, a le Ty jesteś jego prawdziwą ambasadorką!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Jotko, ciepło pozdrawiam, u mnie dziś 12 na minusie.

      Usuń
  9. Stunning photo of the crow, I love crows so much and take lots of photos of crows and other corvids. I don't know this poet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I also like ravens very much, I often watch them, they sit on a maple tree that I can see from the window of my classroom. I also like E.A. Poe, who often wrote about ravens. Leśmian is difficult to translate into foreign languages because he has created many neologisms and metaphors. Best regards, Ananka!

      Usuń
  10. Bałwan bogiem? To bardzo możliwe... powiedziałabym nawet, że bardzo prawdopodobne :) Uderzyło mnie natomiast wyrażenie "ócz" :) Takie starodawne określenie używała zawsze moja mama. Tak odmieniała słowo oczy i choć wiedziałam, że dzisiaj brzmi to jakby było niepoprawne, nigdy jej nie poprawiłam, choć zawsze prosiła mnie o to by ją poprawiać, jeśli mówi coś nieprawidłowo. Tak tylko wspomniałam o tym, bo nasunęło mi się to miłe skojarzenie :) Pozdrawiam, Joasiu... chyba niczego więcej już z siebie nie wyduszę w kwestii tego wiersza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bałwan bogiem, to jest logiczne. Masz świetne skojarzenia z tym wierszem. Wielu starszych ludzi tak mówiło, a ja uwielbiałam ich słuchać. Wszystkie skojarzenia są ciekawe, zwłaszcza, gdy są związane z bliskimi nam osobami. Wydusiłaś naprawdę dużo, serdeczności i uściski!

      Usuń
  11. Es un melancólico poema. Me gusto conocer al autor. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Me gusta mucho este tipo de poesía, melancólica, no obvia, metafórica, pero lógica. Saludos Juith. Besos!

      Usuń
  12. Ja czytam niewiele poezji, ale mi się zdarza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jest jej sporo, bo to moja pasja. Czytasz mnóstwo książek, Asiu, zazdroszczę, nie mam tak wiele czasu na czytanie, jak bym chciała.

      Usuń
  13. Pareceu-me um poema algo cerrado, em que apenas o negro do corvo e o branco da neve parecem ajudar a dar alguma compreensão ao texto.
    Não conhecia o autor e agradeço a sua divulgação.
    Abraço poético.
    Juvenal Nunes

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grandes insights, realmente. Saudações e obrigado por visitar o meu blog. Desejo-lhe um bom e poético ano novo.

      Usuń
  14. Piękny wiersz! Ja lubię poezję Leśmiana. Jeszcze z liceum pozostał mi sentyment do " Malinowego chruśniaka", a "Strój " w wykonaniu Magdy Umer również zapisał się w mojej pamięci.
    Ostatnio mniej czytam poezji, a może warto- tak jak piszesz- częściej ją czytać ?!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Malinowy chruśniak" jest doskonały. Ja uwielbiam interpretację Grzegorza Turnaua "Gdybym spotkał ciebie znowu pierwszy raz", ale generalnie uwielbiam poezję śpiewaną. Słucham jej od zawsze.
      Generalnie uważam, że nie jest aż tak ważne, co kto lubi czytać, ważne, że czyta. Serdeczności!

      Usuń
  15. Ładny wiersz, nie znałam go wcześniej 😊 pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. To bardzo się cieszę, że się Tobie podoba. Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  17. Co do Leśmiana - pełna zgoda!

    OdpowiedzUsuń
  18. Great poetry! Have a good day!

    OdpowiedzUsuń
  19. Moja przyjaciółka też uwielbia Leśmiana. Przepiękny ten wiersz. Taki w sam raz w klimacie, super. Pamiętam go ze szkoły średniej. Pani od polskiego również miała słabość do Leśmiana. A ja najbardziej lubię poezję Kasprowicza, Asnyka, Kazimierza Przerwy - Tetmajera. Na blogu Kasiny Świat był post o Tetmajerze.

    Ściskam mocno :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Kasiu, ja naprawdę przejrzę i poczytam Twoje blogi. Muszę tylko chwilkę odreagować i odpocząć. Na razie wróciłam z pracy i jeszcze do mnie nie dociera, że są ferie. Ja generalnie lubię poezję. I chyba nie ma poety, w którego twórczości nie znalazłabym czegoś dla siebie. Z Leśmianem mam jakąś niewidzialną nić - chyba Wodnikową. Ale nie tylko z nim. Przerwy - Tetmajera (też był spod Wodnika) to uwielbiam też prozę: cykl opowieści "Na skalnym Podhalu". Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)