Translate

30 stycznia 2018

"Piękne kłamstwo? Uwaga! To już twórczość". ***


 OBRAZ:

Louise De Hem (1866 - 1922)

CYTATY:


Wyciągam czyste kartki z podajnika drukarki, znajduję długopis i siadam z zamiarem... tworzenia. Czuję się jednak zupełnie pusty, zablokowany. Jakby ktoś zakręcił kran. Przez dwie godziny siedzę i zapisuję byle co, próbuję opisać minione dni, cokolwiek, byle tylko rozruszać zardzewiałą maszynę, jednak wszystko idzie na nic. Coś stoi mi na drodze. Nie usunąłem jeszcze jakiejś grudy ze swojego wnętrza.

Maciej Rajk, Miłość i inne pajęczyny
*
 Proza i poezja to dawki lekarstw. Uzdrawiają to pęknięcie, któremu ulega wyobraźnia z winy rzeczywistości.

Jeanette Winterson 

*
 Mam mnóstwo pytań, choćby takie: COŚCIE ZROBILI Z MOIMI WIERSZAMI? Kiedy przewracam kartki mojego rękopisu, papier rozpada się pod palcami, łamie się, przypalony barwi palce na żółto. Wyglądam jak nałogowa palaczka. Nie mogę już czytać własnych utworów. Nic dziwnego, że tylu z was woli czytać między wierszami, skoro same wiersze są bardziej zmaltretowane niż kurwa w sobotnią noc.

Jeanette Winterson, Sztuka i kłamstwa. Utwór na trzy głosy ze sprośnym kontrapunktem 


*
  WIERSZ:


O pisaniu wierszy


Mysi być cierpienie i miłość,
żeby napisać wiersz.
Moje miłe, moje miłe, moja miła,
ty wiesz:
to jest trudniej niż dziecko urodzić w męce,
od całego świata się odgrodzić
i serce mieć w ręce,
żeby wycisnąć z niego tę kroplę goryczy,
którą czuję...
Śpij, moja miła, niczego sobie nie życzę,
niczego nie potrzebuję. 



Władysław Broniewski





i uchroń nas Panie przed tfu(!)rczością!:
 
***

 tańczę wśród listków cieszę się jesienią a te listusie tak cudnie się mienią tak iskrzą w słonka ostygłych promieniach że me serduszko pod niebiosy wzlata i chce mnie zawieźć gdzieś na koniec świata na krańce tęczy na aniołków łono ach jak mi dobrze jak wspaniale dzisiaj wśród tych przepięknych liści sobie marzę i na dodatek popełniam wierszyczek który sam siebie pisać mi się każe i kocham kochać i jestem natchniona i wciąż mi mało tego wiersza we mnie co mi objawia się bardzo przyjemnie i nie przestanę bo poetka ze mnie taka wspaniała jakich nie ma wcale i od pisania już się nie odwalę bo po to jestem żeby sobie tworzyć bursie szymborskiej i innym dołożyć bo co tam oni ich nikt już nie czyta za to poezja we mnie znakomita sama się wpycha pod mą klawiaturę a oni przecież wciąż pisali bzdurę moje zaś wiersze każdy tu rozumie i nikt jak ja pisać tak nie umie bo ze mnie płynie poezja od serca i jest wspaniale i żaden oszczerca mnie nie dopadnie bo piszę zbyt ślicznie uroczo ładnie i bardzo lirycznie i jak tylko jakiś nieudacznik skrytykować mnie raczy to się biedna zaraz perłami łez naznaczę więc pochwał żądna i słóweczek miłych hurtem tworzę ze słodyczy czerpiąc do pisania wzorzec poezję własną uwielbiam i czuję muzom brudne stópki namiętnie całuję i się natycham weną że ho ho o siadam pod wpływem do kompa i wio

jik
*
PIOSENKI:


Hey i Kasia Nosowska, Teksański

Dorota Nowakowska śpiewa  Marylę Hemara






Robert Kasprzycki, Zapiszę śniegiem w kominie

FILMY, KTÓRE POLECAM: 


 *
Jeśli macie jakiś ulubiony cytat, wiersz, film, książkę z twórczością w tle - proszę o rekomendacje!
*
***cytat w tytule posta St.J.Lec

17 komentarzy:

  1. Hi hi hi, fajnie! Od razu widać, że nastrój już lepszy! Poezję Broniewskiego bardzo lubię i cenię, a kto psy na nim wiesza, niech sobie przeczyta jego biografię - autor Mariusz Urbaniak, tytuł "Broniewski. Miłość, wódka, polityka". Dopiero zapoznanie się z tym rzetelnym opracowaniem pozwala w pełni ocenić tego poetę i jego twórczość. Dla mnie jego poezja liryczna i patriotyczna jest bardzo piękna i wzruszająca. Na mojej półce stoi tom jego poezji i rzeczona biografia, którą przeczytałam z zapartym tchem, a potem po wielokroć jeszcze sięgałam do wierszy.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Czarownico!
      Mam lepszy nastrój, czuję się naprawdę
      dużo lepiej. Zauważają to ludzie, rodzice
      (mama mojej uczennicy powiedziała mi wczoraj,
      że przed feriami wyglądałam, jak śmierć na urlopie. ;-))

      Co do Broniewskiego, to chodziłam do liceum jego imienia
      i dla mnie jest to ostatni romantyk polskiej poezji.
      Zawsze go lubiłam i nigdy nie przestanę.

      Biografię mam, czytałam - człowiek z krwi i kości.
      Poeta z talentu. :))

      Pozdrówki!

      Usuń
  2. jest sobie miasto a przy nim wiocha nie przestanę cię czytać bo czytać cię kocham chociaż od wczoraj jestem wiejską babą i na pisaniu znam się dość słabo
    amen

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fajnie że fajnie i fajniej jeszcze
      kiedyś Cię wierszem lepszym dopieszczę
      dzisiaj przesyłam Ci pozdrowienia
      bo taka ze mnie niewiejska Gienia. :D

      Usuń
  3. Tfu(!)rczość i Twórczość.

    Musi być cierpienie,miłość,cisza,spokój,odmienny stan świadomości...
    żeby napisać wiersz,utwór...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musi być kartka, dobry długopis lub pióro,
      żadnego cierpienia, nostalgii, bólu.
      Musi być cisza ale taka we mnie,
      a reszta to już jedynie
      milczenie...

      Usuń
  4. Bardzo podoba mi się u Ciebie ta mieszanka tekstowo - muzyczno - plastyczna:-) kalejdoskop treści i emocji:-)
    Do napisania wiersza nie zawsze musi byc cierpienie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem panią od zajęć artystycznych,
      mam szaloną duszę
      i cierpieć nie muszę. ;-))

      Usuń
  5. NA SWOJE KSIĘGI

    Nie dbają moje papiery
    O przeważne bohatery;
    Nic u nich Mars, chocia srogi,
    I Achilles prędkonogi;
    Ale śmiechy, ale żarty
    Zwykły zbierać moje karty.
    Pieśni, tańce i biesiady
    Schadzają się do nich rady.
    Statek tych czasów nie płaci,
    (Jan Kochanowski)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za włosy ciągnę te myśli nieuczesane.

      Stanisław Jerzy Lec

      Usuń
  6. Mimo że Broniewski był kiedyś patronem naszego liceum, to nigdy nie urodził dziecka, aby mógł mękę tworzenia porównywać z urodzeniem np. mojego pierworodnego.
    Twoja proza przypomniała mi powieść "Bramy raju" Andrzejewskiego, nad którą porządnie się namęczyłam ze względu na brak kropek.
    Dalej chętnie czytam Bursę i Szymborską, bo ich twórczość to majstersztyk. Bursą nawet zaraziłam pewnych siódmoklasistów.
    Pani poetka, pani poetka...
    Ściskam poetkę i dalej poetyzuj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Był i - na szczęście - wciąż jest.
      Andrzejewskiego znam, lubię,
      jednak pierwszą prozą poetycką,
      którą czytałam jako dziecko,
      bo sobie dorwałam "Odrę" -
      była "Duszyczka" Różewicza,
      tekst, który kocham do dziś.

      Bursa i Szymborska - uwielbiam. :)
      I wielu, wielu innych.

      Serdeczności, Aniu!

      Usuń
  7. Są książki, które się czyta.
    Są książki, które się pochłania.
    Są książki, które pochłaniają czytającego.
    M. Pruszkowska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi


    1. Istnieje KSIĄŻKA - chleb
      KSIĄŻKA - wino
      KSIĄŻKA - skrzydła
      KSIĄŻKA - haszysz.

      Eliza Orzeszkowa

      Usuń
  8. BARDZO i jeszcze bardziej dziękuję wam za komentarze!!!
    Miałam tak pracowity tydzień, że nawet nie włączałam laptopa,
    musiałam nadrobić zaległości związane z moją nieobecnością
    w pracy przed feriami.

    Jutro odpiszę Wam i na pewno odwiedzę Wasze blożki.

    Dziękuję, za Waszą kojącą obecność, serdeczności!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj Joasiu.
    Kto czyta, ten nie błądzi, a kto pisze wędruje w obłokach...
    Bez przewodnika.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Najważniejsze - to bujać w obłokach"!

      Roman Polański

      Pozdrawiam, Michale!

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)

ŚWIEŻYNKI