Translate

02 kwietnia 2018

"Mamy pastylki na ból głowy, antydepresanty na smutek, Boga na problemy wierzących. Na autyzm nie mamy nic".

Na autyzm mamy wsparcie, akceptację, miłość i zrozumienie, łagodność i szacunek...


CYTATY:


Stwierdziłam, że współżycie z ludźmi jest podobne do tych szklanych drzwi. Do drzwi należy się zbliżać powoli i nie robić nic na siłę; w przeciwnym razie można je rozbić. Związki z ludźmi są podobnej natury. Jeśli robi się coś na siłę, wzajemny kontakt jest niemożliwy. Jeden gwałtowny ruch może wszystko zepsuć. Jedno złe słowo może zniszczyć miesiącami budowane zaufanie i szacunek.

Temple Grandin, Byłam dzieckiem autystycznym



*

Ludzie z autyzmem potrafią myśleć tak jak zwierzęta. Potrafimy oczywiście rozumować jak ludzie - nie różnimy się przecież tak bardzo od reszty społeczeństwa. Autyzm jest jakby fazą przejściową między zwierzętami a ludźmi, co pozwala mi tłumaczyć "język zwierząt" na nasz własny. Potrafię więc wyjaśnić ludziom, dlaczego ich zwierzęta zachowują się w określony sposób.



Temple Grandin, Zrozumieć zwierzęta


*



Niektórzy ludzie z autyzmem wiodą życie w ciszy, zamknięci w sobie, inni szaleją, bo rzeczywistość ich przytłacza. Niektórzy z nich nigdy nie nauczą się poprawnie dziękować. Są jednak tacy, którym ten zwrot tak lekko przechodzi przez usta, że sprawiają wrażenie, jakby rozumieli, co im się właśnie wymsknęło. Niektórzy ludzie z autyzmem chętnie się śmieją i dużo gadają, inni są raczej rzeczowi i małomówni. Niektórzy ludzie z autyzmem rozpaczają z powodu przygnębiających myśli, inni zasiedlają słoneczną stronę życia.


Życie w autyzmie jest kiepskim przygotowaniem do życia w świecie bez autyzmu. Uprzejmość zastawiła wiele pułapek, w które można wpaść. Ludzie z autyzmem żadnej nie ominą; są w tym mistrzami. 


 Axel Brauns, Barwne cienie i nietoperze. Życie w autystycznym świecie

 *

Gdy miałem dwanaście lat, poczyniłem postępy, ze stanu „jeśli mu się nie polepszy, trzeba go będzie oddać do ośrodka" ewoluując do „to dziwny, popieprzony dzieciak". Ale choć moje umiejętności komunikacyjne rozwijały się błyskawicznie, ludzie zawsze mieli wobec mnie wyższe oczekiwania.

John Elder Robison, Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera
 
*
 Autyzm jest czymś, czego nie mogę widzieć. Nie pozwala mi znaleźć i użyć moich własnych słów wtedy, gdy tego chcę. Albo powoduje, że używam wszystkich tych słów, których nie chcę mówić.
 
Donna Williams (1963-2017), australijska autystyczna pisarka, artystka, piosenkarka, rzeźbiarka, scenarzystka, autorka podręczników dotyczących spectrum autyzmu

*
 
PIOSENKA:

De Mono, Autyzm 

*



FILMY:

Rain Man, USA 1988, klasyka w najlepszym wydaniu, życiowa rola Dustina Hoffmana i scena pocałunku (dla mnie autyzm w pigułce): 

- Jak było?
- Mokro.


Jeden z moich ukochanych filmów w ogóle i - moim zdaniem - najlepsza rola boskiego Leo.
Co gryzie Gilberta Grape'a, USA 1993, to lektura obowiązkowa!


Jestem Sam, USA 2001, znakomity film o autystycznym ojcu, walczącym o prawo do opieki nad córką plus świetny Sean Penn wspierany przez Michelle Pfeiffer.


  Śniegowe ciastko, Wielka Brytania 20o6, film o przyjaźni z nieodżałowanym Alanem Rickmanem.




Temple Grandin, USA 2010, z doskonałą Claire Danes, w  roli autystycznej dziewczyny, która obecnie jest jedynym na  świecie profesorem - autystykiem. 



Czarny Balonik, Australia, 2008, film opowiadający o austycznym chłopcu ze świetną Toni Collette w roli jego matki.




Adam, USA 2009, film o chłopaku z Zespołem Aspergera, który próbuje przyjaźnić się z dziewczyną (jeszcze nie oglądałam, zaraz obejrzę).

Dziewczyna z szafy, Polska 2012, to bardzo dobry i ciekawy film o samotności, w którym wielki talent zaprezentował  absolwent wrocławskiej PWST, Wojciech Mecwaldowski, grając autystycznego brata głównego bohatera.


Księgowy, USA 2016, to sensacyjny film opowiadający o genialnym matematyku mającym problemy w stosunkach międzyludzkich (typowy Zespół Aspergera) z bardzo dobrym Benem Affleckiem. 



Życie animowane, Francja, USA 2016, rewelacyjny film dokumentalny o autystycznym chłopcu, który poznaje uczucia dzięki baśniom Walta Disneya.
Szczerze polecam!


KSIĄŻKI:

Książka, której jeszcze nie czytałam, ale na pewno przeczytam, bo poleca ją Pani od Biblioteki, Jotka.
Opowieść z życia wzięta o przyjaźni autystycznego chłopca i jego kota.



Kochając syna, Lisa Genova; fikcja literacka popularnej autorki, którą warto przeczytać (znana m.in. ze sfilmowanych: "Bez mojej zgody" czy "Motyla", w którym podjęła temat choroby Alzheimera).



 ARTYKUŁ:


Rzecz o Temple Grandin


***cytat w tytule posta, Lisa Genova, Kochając syna


28 komentarzy:

  1. Oglądałam Rain Mana i Temple Grandin, świetne, wzruszające filmy. Polecam też książkę "Billy - kot, który ocalił moje dziecko"
    Edukacja i jeszcze raz edukacja społeczeństwa, no i odpowiednie warunki w szkołach!
    W Czechach bodajże trafiliśmy na kawiarnię obsługiwaną przez autystyczną młodzież, radzili sobie świetnie pod okiem dorosłych :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Gdańsku w teatrze pracują w obsłudze dzieciaki z Zespołem Downa,
      a mnie marzy się świat bez podziałów, taki z wiersza Stachury:

      Dla wszystkich starczy miejsca
      pod wielkim dachem nieba

      DZIęKI za książkę, czytam wszystko, bo wciąż mam
      poczucie, że za mało wiem, a wciąż też mam
      ukochanych autystyków pod swoją pieczą. :)

      Usuń
    2. Coraz więcej dzieci z elementami Autyzmu i Aspergera pojawia sie w publicznych szkołach, według zaleceń mają chodzić na ogólnych prawach, tylko o dostosowaniu warunków ktoś tam zapomniał...

      Usuń
    3. W specjalnych też, niestety,
      nie ma czasami warunków.
      Mówię to z wielką przykrością,
      ale taka jest rzeczywistość. :(

      Usuń
    4. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp +2348104102662. I rozwiąż swój problem jak ja.

      Usuń
  2. -autyzm-
    Bezbronność,bezradność,nieufność,bezsilność,słabość,ułomność,
    osobisty autyzm-niepełnosprawność organizmu-bo nieobecność kaleczy.
    Zwierzęta są tu też nieocenionymi terapeutami.

    Autyzm jest chorobą przez którą ludzie cierpią,lecz niektórzy mówią-
    -chciałbym mieć swój drugi świat-.To pesymistyczne ale prawdziwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma prawo żyć i postępować,
      jak chce.

      I w każdym z nas jest coś z autystyka.

      Usuń
  3. Na autyzm nie mamy nic.Potrzebne jest nasze zrozumienie tego innego spojrzenia na rzeczywistość.Potrzeba ciepla i miłości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko to pozwoli choć troszkę zrozumieć...

      :)

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Czekaj, jeszcze nie wiesz, jaki :)
      Ten cud to fakt, że niepojętym przypadkiem znam JEDEN z wymienionych przez Ciebie filmów :)) Nie dość, że obejrzałam (kiedyś tam) "Rain Mana", to jeszcze mi się podobał. To chyba cud podwójny :)

      Usuń
    2. Domyślałam się, bo pamiętam,
      że raczej nie oglądasz filmów. :))

      Usuń
  5. Czytałam lub oglądałam większość. Piękne filmy i książki. Dobrze, że o autyzmie coraz więcej i coraz bardziej świadomie się mówi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo się cieszę, bo jest to ważne, aby
      jak najwięcej osób wiedziało, że nie wszyscy
      identycznie postrzegamy ten świat.

      Usuń
  6. Witaj Joasiu.
    Niestety nie mamy, podobnie jak na inne choroby.
    Znam to z autopsji.
    Lekarstwem jest miłość rodziców i dziadków.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłość i akceptacja, szacunek - to podstawa
      wszelkich relacji.
      Szkoda, że tak mało ludzi to rozumie.

      Pozdrawiam, Michale!

      Usuń
  7. Trudny temat, tak jak trudno żyć autystom w świecie nieautystycznym. Ludzi (tak zwanych normalnych) każda inność przytłacza. Traktują ja z pogardą, albo się jej boją. Dlatego należy uświadamiać i edukować. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zwana ludzkość w obłędzie,
      która zapomniała, że norma
      jest tylko abstrakcją...

      Serdeczności!

      Usuń
  8. Ostatnio głośno było w mediach o matce i jej partnerze, którzy porzucili na klatce schodowej w Katowicach kilkuletniego chłopczyka z autyzmem, który nie wiedział, co się z nim stało.
    Matka niby kochała synka, dbała o niego, ale postąpiła jak z niepotrzebnym zwierzątkiem.
    W pewnym serialu, który tradycyjnie nie został dokończony, bo tak bywa w TVP, był dorosły chłopak z zespołem Aspergera. Jako że nic nie wiedziałam o tej chorobie, poczytałam i dużo się dowiedziałam.
    Oglądałam chyba dwa filmy o dzieciach autystycznych, ale tytułów nie pamiętam.
    Wiosenne serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serce mnie boli, gdy czytam takie historie.
      O bitych, porzucanych dzieciach.
      I serce mnie boli, gdy idę z "moimi",
      a ludzie nie potrafią ukryć mowy ciała,
      emocji, ułożyć rysów twarzy... i patrzą
      na nas, jak na kosmitów, zwłaszcza w sklepach,
      ale nic to - jesteśmy ponad.

      Wiosna rozkwitła, jest cudnie, pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  9. Świat ponad podziałami - taki mi się marzy. Jako osoba niepełnosprawna wiem, że łamanie stereotypów trwa, ale zmierza ku dobremu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trwa, będzie trwać,
      jednak, chwała tym,
      którzy chcą, potrafią
      i są z osobami niepełnosprawnymi
      z pełnosprawnym, wielkim sercem. :)

      Usuń
  10. Trudna dolegliwość. Powinniśmy wiedzieć o tym więcej aby pomóc ludziom z tą dolegliwością. Są niekiedy wybitnie uzdolnieni, a my nie umiemy tego wykorzystać. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idzie ku lepszemu, w końcu MUSI.

      Najserdeczniej pozdrawiam, Lotko!

      Usuń
  11. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp +2348104102662. I rozwiąż swój problem jak ja.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz, zawsze odpiszę i zajrzę do Ciebie w miarę czasowych możliwości: czasem szybko, niekiedy później, ale zajrzę na Twój blog. Pozdrawiam. :)